Een vrolijke, satirische opera in de Sahel, die de eigenheid van de actuele Afrikaanse cultuur in één klap op de wereldkaart zet. Wijlen Prins Claus ijverde jarenlang voor dat idee, nog vóór de oprichting in 1996 van het naar hem vernoemde fonds. Inmiddels zijn de componisten geselecteerd en is de productie ondergebracht bij cultureel centrum Metissacana in Dakar. In april 2006 vinden de audities voor dansers en zangers plaats. Volgend jaar gaat de Sahel Opera in Mali in première, om vervolgens de wereld over te reizen.

Van libretto tot uitvoering een puur Afrikaanse productie, is de Sahel Opera tot nu toe het omvangrijkste project waarvoor het Prins Claus Fonds zelf het initiatief nam. Al eerder zette het cultuurfonds samen met het International Committee of the Blue Shields (ICBS) het Cultural Emergency Response (CER) op, een soort Rode Kruis voor cultureel erfgoed. Ook brengt het Prins Claus Fonds een boekenreeks uit,waarvan de meest recente uitgave gewijd is aan communistische architectuur. Daarnaast steunt het fonds culturele projecten en individuele kunstenaars.

"Het is een logische wisselwerking", vindt directeur Els van der Plas. "We willen ons laten voeden door de projecten die we steunen. Tegelijkertijd willen we ook een eigen positie innemen en een speler zijn in het veld van cultuur en ontwikkeling. Van het begin af aan wilden we dat al. Onze eerste prioriteit was om een kwalitatief goed netwerk op te zetten. Na een paar jaar begon dat te groeien. Steeds vaker zeiden we dat het Fonds ook zelf inhoudelijk interessant is geworden. Het Fonds is zelf een kenniscentrum geworden."

Eigen producties als de Sahel Opera bieden een meerwaarde op allerlei vlakken. "De opera wordt gemaakt en bedacht door mensen in het Sahel gebied", zegt Els van der Plas. "Het gaat om het stimuleren van talent en het verbeteren van de culturele infrastructuur. Door onze contacten kunnen we deze opera op wereldniveau brengen en op internationale podia tonen. We kunnen mensen een plek bieden zodat ze meer bekendheid genereren. In 1998 hebben we bijvoorbeeld een Afrikaanse modeshow georganiseerd. De ontwerpers zijn daarna internationaal heel bekend geworden. Het is een logisch gevolg van hoe wij in de wereld staan. We willen niet alleen de geldschieters zijn, en zij de ontvangers. Dat is geen interessante relatie."

Naast het subsidiëren van projecten en het ontwikkelen van cultuurbeleid in Europa, zet ook de European Cultural Foundation eigen kunstprogramma's op. Zo stimuleert theoneminutesJr. Network jongeren in Europa en Noord-Afrika hun visie op hun maatschappij te vertalen in korte films. "Onze eigen projecten bieden ons de mogelijkheid om te experimenteren", vertelt vice-directeur Odile Chenal. "Bovendien liggen ze direct in het verlengde van de stichting en haar gedachtegoed. Maar we willen niet alleen onze eigen ideeën uitvoeren. We blijven openstaan voor wat er in Europa gebeurt. Als je alleen projecten steunt heb je weinig mogelijkheden om gedachtegoed uit te dragen. Maar als je alleen eigen projecten voert raak je weer erg gesloten. Het gaat om de wisselwerking tussen alle activiteiten."

lees verder...

 

logoos
.
.