menu wat is kattaikkuttu theater De Mahabharata nederlands acteur bezoekt voorstelling interview met p. Rajagopal de sangam De jeugdtheaterschool adres en colofon

De kracht van Cultuur

Kattaikkuttu theater is een vorm van traditioneel muziektheater, waarin delen uit de Mahabharata worden nagespeeld. De acteurs zingen, spelen en dansen, en muzikanten begeleiden hen op een harmonium, handcimbalen, trommels en een Indiase mukavinai of kleine hobo.

Interessant aan de Kattaikkuttu traditie is het artistieke meesterschap van de spelers en muzikanten, die het vak leren van vader op zoon. De naam komt van Kattai of ornament, houten onderdelen van het acteurskostuum die zijn ingelegd met spiegeltjes, of beplakt met gekleurd papier. Het publiek herkent de verschillende personages aan de vorm van de hoofdbedekkingen, schouderstukken en borstplaten.

In tegenstelling tot sommige andere Zuid-Indiase theaterstijlen zingen de Kuttu-spelers zelf. De acteur op het podium wordt bijgevallen door een koor: alle spelers die op dat moment af zijn om zich te verkleden. De voorstellingen duren acht uur. Zij worden ‘s nachts gespeeld, meestal ter gelegenheid van een religieus feest, in de open lucht, op een open plek in de buurt van een dorp of een stadje. Het komt voor dat een of twee acteurs overdag in de dorpsstraat een fragment uit een voorstelling spelen, als voorproefje. Het gaat dan vaak om favoriete scènes.

Het meest bijzondere aan Kattaikkuttu is de inbedding van het theater in zijn publiek. Over het platteland van Tamil Nadu trekt een aantal theatergezelschappen rond. Dorpelingen kunnen de gezelschappen huren, individueel of als gemeenschap, waarbij iedereen meebetaalt aan de gage. Vroeger waren spelers en dorpelingen onderling verbonden door hun kastenhorigheid, waarbij de spelers diensten moesten leveren aan de boeren en in ruil een deel van de oogst ontvingen. Nog altijd zijn de meeste acteurs afkomstig uit de niet-agrarische kasten van bedienden: bakkers of wassers.

Kuttu gaat geen onbedreigde toekomst tegemoet. Als een levende theatertraditie staat het onder druk door de opkomst van de massamedia. De spelers ondervinden hinder van de oplaaiende kastentegenstellingen in India. Ook de financiële afhankelijkheid van spelers van hun gezelschappen, en de financiële afhankelijkheid van gezelschappen van opdrachtgevers, zorgt voor problemen. Dat de spelers uit de lagere kasten afkomstig zijn en in dorpen optreden, heeft ervoor gezorgd dat de stedelijke culturele elite in Tamil Nadu amper op de hoogte is van Kattaikkuttu. Media en subsidieverstrekkende instanties zien Kuttu als een primitief folklorisme, niet passend in hun visie van hoge cultuur.

Volgens veel stedelingen is het Kattaikkuttu-theater al jaren geleden uitgestorven. Niets is echter minder waar. Er bestaat een bloeiende spelcultuur, met oud én nieuw repertoire. Tien kilometer buiten districtshoofdstad Kanchipuram ligt een centrum waar de traditie wordt bewaard: er staat een jeugdtheaterschool waar de nieuwe generatie acteurs en actrices een opleiding ontvangt en een kantoor voor de beroepsvereniging voor Kuttu-spelers. Met steun van Hivos is onlangs de eerste steen gelegd voor een Kuttu-openluchttheater. Drijvende kracht achter deze initiatieven is het echtpaar P. Rajagopal en Hanne de Bruin.

KATTAIKKUTTU
wat is kattaikkuttu theater?