Synthetic Reality
Exhibition


   Windows Media File, ISDN
   Schakel om for broadband version

2 projecties, 2 monitoren, 4 kanalen, 1 soundtrack

In Multiple Lies tonen twee videoprojecties en twee verticaal gestapelde monitoren tegelijkertijd beelden van het traditionele Nederlandse van Madurodams kunstmatige wereld die bedreigd wordt. Eén van de projecties toont de weerspiegeling in het water van een buitenlands gezin dat over een nagemaakte dijk in het pretpark loopt. Het Nederlandse volkslied klinkt op de achtergrond, het komt van het nabijgelegen miniatuurstadion waar bezoekers een muntje in kunnen doen om het te laten spelen. Met 50 cent creëert de bezoeker een goedkope versie van de zwaar beladen semiotiek van de nationale identiteit. De weerspiegeling van het buitenlandse gezin wordt op zijn kop geprojecteerd zodat de beelden rechtop staan. Dit maakt het tafereel lichtelijk absurd, met af en toe een vis die langs het wandelende gezin zwemt. Binnen de context van het uitbeelden van het nationale, zorgt het gezin en het gedempte volkslied voor een intrigerend contrast.
De andere projectie laat een montage van scènes zien waarin treinen, vliegtuigen en auto's totaal doelloos en betekenisloos bewegen. De twee verticaal gestapelde monitoren tonen respectievelijk een draaiende molen en een goederenlift die heen en weer beweegt over een traject, monotoon en saai. Alle beelden en geluiden bij elkaar creëren een meedogenloos gevoel van onderdrukking, vervreemding en ultieme leegheid dat inherent is aan de tijd die aangeduid wordt door het eindeloze proces van reproductie van de werkelijkheid, door simulatie van de werkelijkheid.
In Multiple Lies worden onderwerpen overdacht zoals nationale identiteit en haar semiotiek binnen het domein van een gesimuleerde werkelijkheid, Madurodam, wat de kunstenaar beschouwt als een synthetisch Holland gemaakt voor amusement en een aantal heel precies geconstrueerde leugens. Het idee dat er zoiets bestaat als een nationale identiteit wordt hier dus belachelijk gemaakt. In de context van Synthetic Reality, dat heel duidelijk het Orientalisme in gedachten heeft, heeft de kunstenaar geprobeerd om de gebruikelijke route tussen de westerse wereld en de rest van de wereld om te draaien, te bespotten, door aan 'de rest' een 'Occidentalistische' versie van het westen te tonen.

  

Ni Haifeng - Biography