Meer biënnales voor beeldende kunst!

december 2004 -

Sebastian Lopez (Argentinië, 1949) was onlangs medecurator van de vijfde Shanghai Biënnale. Aan hem de vraag, of al die biënnales nodig zijn.

Men klaagt dat er teveel biënnales zijn.

'Integendeel. Het zijn er niet voldoende. Een biënnale gaat over het uiten van cultuur. Dat is altijd en overal nodig. Het is belangrijk dat publiek over de hele wereld live in aanraking komt met kunst. In mijn jeugd ben ik naar Brazilië afgereisd om de biënnale van Sao Paulo te bezoeken. Daar oog in oog te staan met een echt schilderij van Jackson Pollock had enorme impact. Direct contact met een kunstobject is niet te vergelijken met het bekijken van een reproductie. De biënnale van Sao Paulo had een belangrijke regionale en zelfs continentale functie.

Sebastian Lopez

Westerse beeldende kunst heeft de beeldende kunst in heel Latijns-Amerika beïnvloed. Anderzijds heeft er vanuit het westen altijd een ontkenning plaatsgevonden ten aanzien van kunst uit niet-westerse landen. Daardoor is zij lange tijd onzichtbaar gebleven en als kwalitatief ondergeschikt bestempeld. De biënnale van Havana is de eerste plek waar kunstenaars uit Latijns-Amerika, Afrika en Azië gezamenlijk te zien waren. Omdat deze kunstenaars tegenwoordig niet langer als irrelevant bestempeld wensen te worden, organiseren ze zich en oefenen daarmee culturele druk uit. Dankzij deze kracht is het westen haar culturele macht aan het verliezen en niet langer toonaangevend.

Ik durf te zeggen dat wat er momenteel in China gemaakt wordt interessanter is dan wat er in Nederland gebeurt. Vergeet niet dat er wereldwijd meer kunstenaars zijn dan ooit. Deze kunstenaars zoeken een podium. Daarvan kunnen er nooit teveel zijn.'

Sebastian Lopez (Argentinië, 1949) is directeur van de Gate Foundation Amsterdam, een instituut dat zich inzet voor niet-westerse beeldende kunstenaars in Nederland. Lopez was onlangs medecurator van de 5 e Shanghai Biënnale. Ook is hij uitgenodigd als medecurator van de triënnale van Luanda (Angola), die in 2006 plaatsvindt. Initiatiefnemers van deze triënnale zijn beeldend kunstenaars, onder wie Fernando Alvim.