I La Galigo: over de droom van Rhoda Grauer en Restu Imansari

juni 2004 -

Mei 2004 beleefde de Indonesische muzikale theaterproductie I La Galigo zijn Europese première in het Amsterdamse Muziektheater (zie KvC mei 2004). Geerte Wachter van het Prins Claus Fonds sprak met de twee producenten van de theatershow: de Amerikaanse antropologe en filmmaakster Rhoda Grauer, en de danseres en directrice van het Bali Purnati Centre for the Arts: Restu Imansari.

Wie met Rhoda Grauer en Restu Imansari aan tafel zit, wordt meegesleept door hun fascinatie voor het scheppingsverhaal dat ten grondslag ligt aan I La Galigo. Het eeuwenoude epos werd tweehonderd jaar geleden op palmbladen opgeschreven. Rhoda raakte in de greep van het prachtige verhaal en de bijbehorende dans en muziek toen ze onderzoek deed naar oude dansrituelen. Met haar vriendin Restu besloot ze theatermaker Robert Wilson te benaderen. Restu werkte eerder met Wilson samen.

Wilson kwam naar Indonesië om meer te zien van het land, van traditionele en moderne dans, van het licht en de geuren, de architectuur, de kleuren. Restu vertelt: 'Gezamenlijk bezochten we conferenties en spraken met oude mensen om meer te weten te komen over de hogepriestercultus uit die tijd, over de mystieke aspecten van het verhaal en over de dans en muziek.'

De voorbereidingen namen jaren in beslag. Na alle research naar de traditionele bewegingen en muziekinstrumenten, moesten ook dansers en musici gevonden worden. Restu: 'We organiseerden workshops en audities op Sulawesi. De meeste van de dansers en musici die we selecteerden, komen ook van Sulawesi en Irian Jaya. Voor velen was het een nieuwe kennismaking met hun eigen cultureel erfgoed. Zo kwam een van de danseressen erachter dat haar eigen grootmoeder als danseres van dit verhaal heeft opgetreden aan het hof van Sulawesi. Toen al was dans de vertelvorm die hoort bij het epos.'

Het Prins Claus Fonds ondersteunt de opvoering van I La Galigo in Sulawesi in 2005.