Trama biedt tegenwicht aan gevestigde kunstscene

maart 2004 -

Trama is een organisatie die Argentijnse kunstenaars met elkaar in contact brengt en verbindt. Het netwerk is in 2000 opgezet door onder andere Claudia Fontes, daarvoor resident artist op de Rijksakademie in Amsterdam.

RAIN, het netwerk van kunstenaarsinitiatieven van oud- residents van de Rijksakademie, heeft Trama vanaf het begin inhoudelijk en financieel gesteund. Ook het Prins Claus Fonds ondersteunde verschillende projecten. 'In Argentinië bestond onder kunstenaars geen traditie om dingen gezamenlijk te doen', zegt Gertrude Flentge van RAIN. 'Mede omdat er een hele kunstenaarsgeneratie tijdens de militaire juntaperiode was vertrokken of verdwenen. Wel was er een relatief kleine groep gerenommeerde kunstenaars die marktgericht werkte en toegang had tot de belangrijkste galeries. De gevestigde kunstwereld was nogal hiërarchisch gestructureerd, en niet goed toegankelijk voor kunstenaars buiten het beperkte cirkeltje bekenden of van buiten Buenos Aires.'

Dat was waarom Claudia Fontes kunstenaars met elkaar in contact wilde brengen: om gezamenlijk een tegenwicht te bieden aan deze gevestigde kunstscene. Ook wilden zij en haar mede-initiatiefnemers kunstenaars mobiliseren om met hun creatieve geest een rol te spelen in de maatschappij. De afgelopen vier jaar heeft Trama kunstenaars helpen professionaliseren, en een ondersteunend netwerk gegeven.

Performance 'Point of View, Germaine Kruip

Daarnaast organiseert de club culturele uitwisselingen met andere landen. 'Context' is zo'n project. Het is gericht op de 'vertaling' van beeldende kunsten van de ene context naar de andere. Lokale kunstenaars helpen buitenlandse collega's hun kunst te 'om te zetten' naar het land dat ze bezoeken. Op die manier vertaalden Argentijnse kunstenaars samen met de Nederlandse Germaine Kruip haar performance 'Point of View', die Kruip al eerder in onder meer Amsterdam en Oslo had uitgevoerd. Hierin spelen acteurs voorbijgangers en mensen op straat. Speelde de voorstelling zich in Oslo af in een sfeer van consumeren en ledigheid, in Argentinië kreeg hij een meer politieke lading. 'De performance speelt met fictie en werkelijkheid', verklaart Gertrude Flentge. 'Die begrippen hebben in Argentinië vanwege de geschiedenis met onder andere de junta en zijn atmosfeer van stilzwijgen en onwaarheden een hele andere betekenis.'