Partnerschappen tussen kunst en bedrijfsleven in Zuid-Afrika

oktober 2004 -

Na de apartheid was in Zuid-Afrika maar weinig geld voor de kunsten. Business and Arts South Africa probeert het bedrijfsleven en de kunsten bij elkaar te betrekken.

Tijdens het Awesome Africa muziekfestival, dat van 24 tot 26 september 2004 plaatsvond in de Zuid-Afrikaanse havenstad Durban, was er niet alleen muziek. Voor lokale bedrijven was een bijeenkomst georganiseerd om investeringen in cultuur in de relatief arme provincie KwaZulu-Natal aan te moedigen. Drijvende kracht achter de pogingen om het bedrijfsleven en de kunsten bij elkaar te betrekken is Business and Arts South Africa (BASA).

BASA werd in 1997 opgericht door de Zuid-Afrikaanse regering, die elk jaar 4 miljoen rand (bijna 600.000 euro) in de kas stort. 'Met de politieke omwentelingen in 1994 veranderde ook het culturele landschap in Zuid-Afrika', zegt directeur Nicola Danby. 'De regering had niet genoeg middelen om de kunsten te steunen, dus keek men naar het bedrijfsleven. Cultuur heeft de potentie commerciële en filantropische belangen te linken. Er is niets krachtiger dan kunst.'

Bedrijven kunnen lid worden van BASA en betalen contributie. De hoogte daarvan is afhankelijk van de grootte van de organisatie. BASA assisteert de bijna honderd aangesloten bedrijven bij het identificeren van interessante kunstprojecten. Het enige criterium voor zo'n project is, dat het een partnerschap moet zijn tussen het bedrijfsleven en de kunsten. 'We kijken naar de gemeenschappelijke voordelen. Verder staan we open voor alles.'

De partnerschappen hebben geleid tot interessante combinaties. Zo steunt een rijstproducent al jaren een Indiaas dansfestival in Durban, ook in de hoop meer rijst aan de Indiase gemeenschap te verkopen. Het kledingbedrijf Big Bang Down Clothes werkt samen met het theaterfestival Hlanganani-Kopanang in Reitz en probeert zo nieuwe klanten te werven en trends te spotten. 'Samenwerkingsverbanden tussen een lokale ondernemer en kunstorganisatie zijn het leukst. Door de kleinschaligheid is de sociale impact enorm.'

'Bedrijven zijn vaak bereid om advies te geven, maar wanneer het om geld gaat, wordt het moeilijker', zegt Nicola Danby. Toch bespeurt ze na zeven jaar een grotere betrokkenheid bij de kunsten. 'Nog belangrijker is dat kunstenaars inventief zijn geworden wanneer het gaat om financiering zoeken. Kunstenaars zijn culturele ondernemers geworden.'