Experimentele projecties in de straten van Kumming, China

april 2005 -

Jianghu 3 is een expositie van experimentele video- en installatiekunst van 80 internationale en Chinese kunstenaars in Kunming, Zuid-West China. De expositie vond eind maart 2005 plaats, op initiatief van de Chinese Lijiangstudio.

De letterlijke betekenis van de term Jianghu is: 'rivieren en meren'. Jianghu staat echter ook voor onbegrensde ruimtes, Kungfu, en sociale codes die buiten de wet staan. Jianghu is improvisatie, flux en veranderlijkheid. De Lijiangstudio gebruikt 'Jianghu' als overkoepelend thema voor 12 sterk uiteenlopende, experimentele en onvoorspelbare exposities.

photo

Jianghu 3: projecties op gevels

Centraal in Jianghu 3 staat een projectievehikel. Het voertuig, een kruising van een duwkar en een rolstoel, wordt 's avonds voortgeduwd door de straten en stegen van Kunming en projecteert beelden op gevels, bouwvallen en speelhuizen. Dit levert magische momenten op. De 'Cartes postales' van Robert Cahen bijvoorbeeld: stills van beroemde toeristische attracties komen plotseling enkele seconden tot leven. De onverwachte beweging in de stilstaande beelden gaat gepaard met muziek. Bejaarden leggen hun speelkaarten neer, komen naar buiten en volgen vol verbazing ansichtkaart na ansichtkaart. Ze willen meer, en als het vehikel verder rolt, volgen ze uitgelaten tot het eind van de straat, zonder schroom commentaar leverend.

Kunming in de provincie Yunnan is een grensgebied, waar 26 officieel erkende etnische minderheden wonen. Het ligt ver van Beijing en Shanghai, ver van commerciële kunstgaleries en expositieruimtes. Maar Lijiangstudio is niet uit op het goedkope effect op inwoners die onbekend zijn met hedendaagse westerse kunst. Jianghu 3 is een onderzoek naar de cultureel specifieke omstandigheden waarin bewegend beeld wordt gezien. De Lijiangstudio wil de mensen uitdagen en stimuleren tot een dialoog en kunstzinnige vernieuwing.

Het tonen van hedendaags experimenteel videowerk in een stad waar censuur dagelijkse kost is, is niet geheel zonder risico. Het is dan ook niet voor niets dat de curatoren van de Lijiangstudio hun exposities voorbereiden met dichtgetrokken gordijnen.