Tangencya onderzoekt Afrikaanse moderniteit in Durban

januari 2005 -

Het kunstproject Tangencya wil de betekenis van de Afrikaanse moderniteit onderzoeken. Interventies van tien kunstenaars in de Zuid-Afrikaanse havenstad Durban eind december 2004 vormden daarvoor het middel. Zo bouwde de Mozambikaanse kunstenaar Fernando Mabota een taxi van gerecycled materiaal op een taxistandplaats. Greg Streak nam de milieuvervuiling in Wentworth als uitgangspunt, terwijl Fiona Kirkwood in haar installatie Survival de Aids-problematiek centraal stelde.

De titel Tangencya is een versmelting van het Engelse woord tangency en het Portugese acroniem tangencia. Letterlijk verwijst het woord naar het contactpunt tussen twee voorwerpen. 'In het project gaat het om het aanrakingspunt tussen twee lichamen. Dat is de plek van conversatie en verandering ', zegt Jamine Zagel van Create Africa South, de organisator van het project. De 'conversaties' vinden plaats in diverse buurten van Durban.

Het idee voor Tangencya ontstond toen de kunstenaars Miguel Petchkovsky en Adries Botha als curators op de biënnale van Dakar discussies voerden over de artistieke representatie op biënnales. 'De manier waarop het curatorschap Afrikaanse representatie definieert, wordt niet langer bepaald door de materiële, sociale en culturele werkelijkheid van Afrika', zegt Jamine Zagel.

Het is de bedoeling dat Tangencya, dat steunt krijgt van stichting Doen, uitgroeit tot een langlopend project. 'Het concept is dynamisch. Na deze eerste fase gaan we op zoek naar partnerschappen,' zegt Jamine Zagel. 'We hopen in elk geval dat in 2006 de meeste landen in zuidelijk Afrika bij het project zijn betrokken; landen die de sociale, economische en culturele context delen.'