Oud plastic wordt hippe tas

juli 2005 -

'Business in Development', 'Geen Hulp maar Handel' - de slogans voor ontwikkelingssamenwerking nieuwe stijl bekken lekker. Om ervoor te zorgen dat ook de inhoud nieuw is en blijft, worden ondernemende ontwikkelaars voortdurend gestimuleerd en uitgedaagd. Bijvoorbeeld door de BiD Challenge, een wedstrijd uitgeschreven door Business in Development in samenwerking met diverse commerciële partners. De uitdaging: schrijf een vernieuwend businessplan dat winstoogmerk combineert met de verbetering van de levensstandaard in ontwikkelingslanden.

Meer dan 80 complete plannen werden ingediend, uit alle sectoren en gericht op landen over de hele wereld. Veel van die plannen hadden zowel een ecologische als een sociale component - doven in Namibia maken kralen van gerecycled glas, om maar een voorbeeld te noemen. Ook cultuur en ontwerp speelden een belangrijke rol, zoals in het project Rag-Bag, dat de tweede prijs won. Rag-Bag laat in India hippe tassen maken van gerecyclede plastic tasjes.

photo

Hippe Rag-Bag

Siem Haffmans, schrijver van het plan, was voor zijn ontwerpbureau
Id-l (spreek op z'n Engels uit: ideal ) in India. Daar kwam hij in aanraking met het lokale NGO Conserve, die van oude plastic tasjes nieuwe tassen maakte. 'Ik was enthousiast over het idee, maar niet over de ontwerpen en de kwaliteit.' Terug in Nederland vroeg hij ontwerpster Ellen Sillekens een stoere tas te bedenken, 'zonder de stoffige bijsmaak van het wereldwinkelcircuit'. Voor het uitbreiden van de productie in India, nog altijd in handen van NGO Conserve, komt het prijzengeld van de BiD Challenge goed van pas. Want de tassen, die nu in trendy Nederlandse winkels worden verkocht, doen het goed en de eerste nabestellingen zijn iniddels binnen.