Lokale tradities in de mode

oktober 2005 -

De internationale modewereld staat op z’n kop. Werd het fashion-bolwerk voorheen nog bestuurd vanuit Parijs, Londen en Milaan, tegenwoordig wordt het modebeeld gevormd vanuit alle uithoeken van de wereld. Door internet en televisie weten de ontwerpers een massapubliek te bereiken. De tentoonstelling 'Global Fashion / Local Tradition', te zien tot begin 2005 in het Centraal Museum te Utrecht, laat de diversiteit van de hedendaagse mode zien, waarbij de scheidslijn tussen Westerse mode en niet-Westerse kledingstijlen steeds meer vervaagt. Het Prins Claus Fonds financierde de tickets van een aantal ontwerpers, zodat zij de opening op 17 september konden bijwonen.

photo

Thando en Vanya Mangaliso van het Zuid-Afrikaanse label Sun Goddess

Jonge, talentvolle ontwerpers van over de hele wereld tonen tijdens de tentoonstelling hun creaties, die een brug slaan tussen traditie en moderniteit. Enkelen hebben met hun ontwerpen ook een maatschappelijke insteek: het creëren van werkgelegenheid voor een lokale bevolking. 
Zo maakt het label China Lane, in 2002 opgericht door Shirley Cheung Laam, in haar collectie gebruik van traditionele handwerktechnieken van de Miao-stam uit Ginzhou. Hiermee plaatst ze een eeuwenoude Chinese borduurtraditie in een nieuwe context: "Ik wil met mijn ontwerpen de jongere generatie aansporen om inspiratie te halen uit het verleden. Tegenwoordig richten veel Chinezen hun blik namelijk alleen op het Westen. Ik laat juist zien dat we niet domweg alles uit het buitenland moeten kopiëren, maar vooral moeten kijken naar de tradities die ons eigen land rijk is.’"

Het echtpaar Thando en Vanya Mangaliso van het succesvolle Zuid-Afrikaanse label Sun Goddess laat zich inspireren door het rijke culturele erfgoed van hun voorouders. Ze koppelen het heden aan het verleden door gebruik te maken van moderne stoffen, rijke versieringen en vooral een flinke dosis Afrikaanse geschiedenis. Traditionele verfraaiingen als schelpen en botten zijn tegenwoordig vervangen door kraaltjes en knopen: "Het is niet alleen goedkoper, maar we denken ook heel praktisch: mensen moeten de kleding gewoon kunnen wassen." Sun Goddess creëert echter niet alleen originele ontwerpen, maar biedt ook kansen voor de lokale werkgelegenheid, zoals Thando benadrukt: "We don’t do fashion for the sake of fashion."

Hoewel ontwerpers tegenwoordig de culturele achtergrond, het verleden en het vakmanschap uit de eigen kledingcultuur in hun ontwerpen voorop stellen, kun je je afvragen of deze hang naar authenticiteit geen tijdelijke modetrend is. Hopelijk zullen lokale kledingstijlen steeds meer invloed uitoefenen in een wereld waarin de McDonald’s op modegebied - H&M - gemeengoed dreigt te worden.