'Burgerjournalistiek' populair op Indiase televisie

augustus 2006 -

Tijdens een snelle rondgang door India's brede aanbod aan televisiekanalen wordt de aandacht al gauw getrokken door promo’s voor Channel 7, dat in het Hindi uitzendt. Momenteel prijst het op indringende wijze de nieuwsshow Citizen Journalist aan. Dit programma is een platform voor 'burgerjournalisten' uit het hele land die op landelijke televisie zaken van sociaal of politiek belang kunnen signaleren, vastleggen en presenteren.

Het stimuleren van de kijker om actief nieuws te vergaren en te presenteren is een standaardkenmerk van veel nieuwszenders in India. Het Engelstalige station CNN-IBN, dat 24 uur per etmaal in de lucht is, nodigt op grote reclameborden de kijkers uit zich als burgerjournalist in de nieuwssector te profileren. 'Je ziet het. Je verslaat het', luidt een reclameslogan. Kijkers die beschikken over gefundeerde verhalen sturen videoverslagen op over lokale kwesties of over de plaatselijke gevolgen van landelijke kwesties.

image

Actualiteitenprogramma India 360° vraagt de mening van de kijkers

Burgerjournalistiek is de nieuwste populaire kreet, die ook refereert aan de rol van blogging en tekst- en video-messaging bij het ventileren van de publieke opinie in het huidige 24-uursnieuwsuniversum. Hoewel er discussie gaande is of dit wel als journalistiek gezien moet worden, of dat het veeleer een simpele vorm van verslaggeven of verhalen vertellen is, heeft dit soort publieksparticipatie gedurende de laatste twee jaar in India opmerkelijk vaste voet aan de grond gekregen.

Op de nieuwszender NDTV worden rechtbanken door tekstboodschappen van het kijkerspubliek gedwongen om strafzaken die gedurende lange tijd onopgelost zijn gebleven opnieuw te openen en de rechtsgang te bespoedigen. Na de tsunami en de recente terreuraanslagen in Mumbai werden ooggetuigenverslagen direct per sms ingezonden. Zodoende konden ernstige tekortkomingen in het crisismanagement en bij de hulpdiensten aan de kaak worden gesteld.

Verslagen en commentaar door gewone burgers kunnen de reguliere journalistiek verdiepen door de hoeveelheid gezichtspunten in een verhaal te vergroten. De hoofdredacteur van Channel 7 en CNN-IBN stelt over de burgerjournalistieke initiatieven op beide kanalen dat het achterliggende idee is “een vorm van burgerschap te bewerkstelligen die betrokken is bij het openbare leven”. Ingezonden brieven kennen hun beperkingen, waarbij het voor een krant  alleen al door ruimtegebrek onmogelijk is om alle ontvangen post te publiceren. 24-uurszenders en weblogs hebben de grenzen van de publieksparticipatie aanmerkelijk opgerekt.

Iedere avond op prime time nodigen de nieuws- en achtergrondprogramma´s India 360° en Face the Nation op CNN-IBN het publiek uit om zijn mening te geven over een belangrijke actuele kwestie, wat steevast resulteert in een gestage stroom aan tekstberichten. Terwijl de presentator een levendige discussie aangaat met de studiogasten, kan de kijker onderaan het scherm de meningen en commentaren lezen die door een landelijk publiek per sms worden ingezonden.
De publieke opinie heeft zijn stem gevonden.