Doelloos bezig in Mexico stad

januari 2006 -

Marcos is chauffeur in Mexico Stad. Op een dag ontvoert hij een baby. Hij heeft het voornemen zich aan te geven. In plaats daarvan doet hij, voortschuifelend op zijn knieën, boete in een pelgrimstocht.
Daarmee is het verhaal van Battle in Heaven (Batalla en el Cielo) wel verteld. Wat er te zien valt, zijn statische beelden en ellenlange scènes waarin niets gebeurt: Marcos en zijn vrouw naast elkaar, voor zich uitkijkend bij hun kraampje met handelswaar in de metrogang. Marcos als chauffeur, doelloos rondrijdend in een buitenwijk, terwijl hij de dochter van een generaal vervoert. Het ritueel van het hijsen en strijken van vlaggen op het immense Zócalo-plein van de stad.

Batalla en el Cielo

Still uit Batalla en el Cielo

De nietsverhullende seksscènes zouden opschudding kunnen veroorzaken in deze lethargie. Met de vrijpartij tussen Marcos en zijn vrouw lijkt het even of regisseur Carlos Reygadas wil laten zien dat hij ook met oudere, dikke, bepaald onaantrekkelijke mensen een erotische en liefdevolle bedscène kan maken. En door het contrast zouden de escapades van Marcos met de jonge, slanke dochter van de generaal zinderend kunnen zijn. Maar ook de seks heeft Reygadas van alle emotie en spanning ontdaan. In hun kilheid worden de scènes afstotelijk en lelijk.

Battle in Heaven sleept zich tergend traag voort en zelfs de onverwachte ontknoping beroert niet. De bloederige climax wekt hooguit verbazing of totaal onbegrip. Dan eindigt de film met de close-up van het begin: Marcos en zijn jonge minnares. Maar dit keer glimlacht hij, voor het eerst. Er is kennelijk iets met hem gebeurd. Wat en waardoor en vooral wat Reygados daarmee wil zeggen, blijft alleen volkomen onduidelijk.

Battle in Heaven (Batalla en el Cielo) van Carlos Reygadas gaat in Nederland in première op het International Film Festival Rotterdam, dat plaatsvindt van 25 januari tot 5 februari. De film is geselecteerd en gesteund door het Hubert Bals Fonds.