Taban Lo Liyong houdt pleidooi voor de allesomvattende poëzie

juli 2006 -

"De beste poëzie is het volksepos,"stelde Taban Lo Liyong tijdens de 37e Poetry International in Rotterdam, waar hij de tiende lezing ter Verdediging van de Poëzie uitsprak. In deze verwarrende en vluchtige tijd met zijn snelle gedichten zou volgens de Oegandese schrijver en dichter weer behoefte zijn aan het traditionele heldenverhaal.

photo

Taban Lo Liyong, kameleontische dichter uit Oeganda

Het festival duurde van 17 tot en met 23 juni en stond dit jaar vooral in het teken van Afrikaanse poëzie. Naast Taban Lo Liyong waren daarom ook te gast Ama Ata Aidoo (Ghana), Gabeba Baderoon (Zuid-Afrika), Femi Fatoba (Nigeria), Jack Mapanje (Malawi), Charles Mungoshi (Zimbabwe) en Ana Paula Tavares (Angola). In een van de discussies werd de rol van orale poëzie in de hedendaagse Afrikaanse literatuur vergeleken met mondelinge tradities in IJsland en Estland.

Op de website van Poetry International wordt Taban Lo Liyong omschreven als een 'kameleontische' dichter, vanwege zijn sterke variatie in stijl. Bovendien put hij zowel uit Afrikaanse als westerse inspiratiebronnen. Deze veelkleurigheid klonk door in zijn Verdediging van de Poëzie. "Waar zijn de allesomvattende gedichten?" vroeg hij zich in af. "De gedichten die de mens op zijn plaats zullen wijzen, tussen de Goden en zijn zwakkere natuur?"

Taban Lo Liyong maakte een tocht langs de Klassieke Oudheid, het Nibelungenlied , Shakespeare en Mozart. Met dit overzicht wilde hij "zijn medebewoners van de wereld van de poëzie" wijzen op "de waarde en het belang van vroegere hoogstaande pogingen om de mens te karakteriseren".

Poetry International wordt mede ondersteund door het Hivos Cultuurfonds