Theatermakers uit Centraal-Azië gaan krachten bundelen

juli 2006 -

"Juist de combinatie van de muzikaal-ritmische basis van onze traditionele nomadische epossen met tekst, vormgeving en choreografie, maakt onze stukken eigentijds en aantrekkelijk voor het publiek van nu," aldus Nurlan Asanbekov, regisseur van theatergroep Sakhna uit Bisjkek in Kirgizië. Sakhna was een van de deelnemers aan de Central Asian Theatre Caravan Meeting die plaatsvond van 7 tot en met 10 juni 2006 in Bisjkek.

photo

Theatergroep Sakhna uit Kirgizië op tournee

Nurlan Asenbekov is een van de weinige onafhankelijk theatermakers in Kirgizië. Het land wordt geteisterd door een instabiele politieke situatie sinds de Tulpenrevolutie in maart 2005, maar heeft tegelijkertijd een vrijer cultureel klimaat dan veel andere Centraal-Aziatische landen.

Sinds de onafhankelijkheid van de Sovjet-Unie in 1991 zijn de inwoners van Kirgizië, dat meer dan zestig verschillende bevolkingsgroepen kent, zeer gericht op hun eigen culturele erfgoed dat een grote orale traditie kent. Naast het grote Manas-epos dat elke inwoner met de paplepel krijgt ingegoten, zijn er vele kleinere verhalen. Sakhna brengt deze minder bekende epossen in eigentijdse stijl en trotseert weer en wind om ze te vertonen in culturele centra, schuren en gemeentehallen in de provincies van het bergachtige en 's winters zeer koude Kirgizië.

Foto Sakhna

Beeld uit de voorstelling Kurmanbek van Sakhna

Door deel te nemen aan de Central Asian Theatre Caravan Meeting hoopt Sakhna nieuwe contacten op te doen om samen te werken met groepen uit andere Centraal-Aziatische landen. Er waren zo'n veertig deelnemers uit Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan, Tadzjikistan en Kirgizië zelf, een Egyptenaar en een enkele Europeaan. Doel van de bijeenkomst was het opzetten van een Centraal-Aziatisch 'performance'-netwerk. Eerdere bijeenkomsten vonden plaats in Tadjikistan en Oezbekistan.

Het opbouwen van internationale samenwerkingsverbanden is niet probleemloos. Voor theatermakers uit Turkmenstan is het bijvoorbeeld überhaupt moeilijk om hun land te verlaten. De overheid in Oezbekistan maakt het moeilijk om mensen uit andere landen te kunnen uitnodigen. Toch is er veel behoefte om verder samen te werken. Tijdens de bijeenkomst in Bisjkek heeft Sakhna samen met onder andere de theatergroepen Art-i-Shock uit Kazachstan en Ilkhom Theater uit Oezbekistan besloten een meer georganiseerd netwerkproject op te zetten.

De bijeenkomst in Bishkek werd georganiseerd door CANAC (Central Asian Network for Arts and Culture) in samenwerking met IETM (Informal European Theatre Meetings) en ondersteund door onder andere Hivos en Open Society Institute. Deze twee fondsen zijn recentelijk een samenwerkingsverband aangegaan om hun krachten met betrekking tot de ondersteuning van de culturele sector in Centraal-Azië te bundelen.