Spotprenten moeten aanzetten tot denken

maart 2006 -

De Indiase cartoonist Sharad Sharma over de controversiële spotprenten uit Denemarken.

We hebben in het verleden ons hart opgehaald aan uitvoerige discussies over controversiële films, boeken en spotprenten. Vooral hier in Zuid-Azië, waar geen tekort is aan dergelijke controverses. Een paar controversiële regels in een boek of een bepaalde scène in een film veranderen soms de toekomst van dat boek of die film. Door de negatieve kritiek onstaat er publiciteit waardoor boeken bestsellers worden en films blockbusters. Vaak hebben de makers heel bewust overwogen om die controversiële elementen toe te voegen.

Ik ben een aantal websites en blogs tegengekomen over de recente controverse rond de Deense spotprenten. Deze spotprenten hebben over de hele wereld gezorgd voor interessante discussies. Persoonlijk ben ik het eens met een reactie waarin gesteld werd dat slechts twee van de tien spotprenten het publiek aan het denken zetten, grappig zijn en tegelijkertijd controversieel.

Als cartoonist geloof ik boven alles in de gevoeligheid van het onderwerp. Spotprenten moeten mensen aan het denken zetten en hoeven je niet altijd aan het lachen te maken. Een spotprent kan ook een glimlach op je gezicht toveren en je soms zelfs aanzetten tot het hardop uitspreken van een bepaalde mening.

Als we kijken naar de Deense spotprenten en karikaturen, vind ik dat de meeste niet aan bovenstaande criteria voldoen. Ze laten vooral de beperkingen van de fantasie van de cartoonist zien. Spotprenten hoeven niet goede kunst te zijn. Wat een cartoonist onderscheidt is zijn redactionele en analytische vermogen. Een cartoonist die alleen maar 'goed tekent' kan een goed idee zelfs verpesten. Cartoonisten dienen zelf hun eigen werk kritisch te beoordelen en ze dragen daarin net zo veel verantwoordelijkheid als de hoofdredacteur van een krant.