Kunstenaar fotograaf Hicham Benohoud experimenteert in Den Bosch

oktober 2006 -
niet beschikbaar
image
niet beschikbaar

In Den Bosch zien we een andere vorm van vervreemding. De drie monochrome, keramische zelfportretten houden het midden tussen figuratie en abstractie. Steeds zijn contouren van een (kale) schedel, oren, voorhoofd, neus of kin te onderscheiden. De suggestie van de afbeelding van een mens verdwijnt vervolgens in een visueel spel van herhaling en abstractie. Benohouds geglazuurde plaquettes houden de schijn op van decoratief Marokkaans aardewerk en tarten tegelijk het aloude verbod op figuratieve kunst in de Arabische wereld. Dit werk is een verrassende variant op zijn fotografische oeuvre: hoe verschillend ook, hij speelt hetzelfde spel van bedekken en tonen, versieren en ontsieren, menselijkheid en vervreemding.

Het EKWC ontvangt kunstenaars, ontwerpers en architecten voor residencies van drie maanden. De meeste gasten zijn bij aankomst onbekend met keramiek. Het zogenaamde 'landenproject' startte met China en Senegal. In 2006 was Marokko aan de beurt en volgend jaar Brazilië. In deze landen ontbreken de informatiekanalen om het centrum in Den Bosch zelf op het spoor te komen, zo luidt het selectiecriterium. Steeds wordt een Nederlandse kunstenaar aangezocht om het project te begeleiden.