Kirgizisch beeldend kunstenaar Djumaliev: "Onafhankelijke initiatieven krijgen steeds meer toekomst"

December 2007 -

Onder de naam Zone of the Risk, Transition hield Art East, een kunstenaarsgroep uit Kirgizië, in oktober 2006 zijn laatste grote tentoonstelling. Hoe toepasselijk, want de kelders onder het treinstation van hoofdstad Bishkek waren het domein van de KGB inde tijd dat Kirgizië nog tot de Sovjet-Unie behoorde. "Het verleden voelt nog steeds als een loden last. Politieke, economische en sociale veranderingen gaan traag en moeizaam", zegt Muratbek Djumaliev, een van de initiatiefnemers van Art East.

photo

Impressie van Zone of the Risk, Transition

"Onze laatste tentoonstelling bevatte werken van kunstenaars uit Kazachstan, Afghanistan en Rusland, maar ook uit India en Bangladesh. Veel werk is multimediaal en heeft transformatie als overkoepelend thema. Criminaliteit, lokale conflicten, revolutionaire bewegingen en economische crises zijn onze dagelijkse realiteit. Dat zie je dus terug in de kunstwerken. De overheid probeert het land op te bouwen, maar dat lukt nauwelijks. Er is geen aandacht voor kunst, dus proberen wij kunstenaars een platform te geven. Onze focus ligt op educatie en we richten ons vooral op jonge generaties. Zelf ben ik groot geworden in de Gorbatsjov-periode. Ik heb de kunstacademie in Sint Petersburg gedaan, mijn vrouw studeerde in Moskou, maar de jongeren richten zich natuurlijk op het Westen."

Djumaliev verwierf voor Art East ondersteuning van het Open Society Instituut in Boedapest en kreeg later ook steun van het Hivos Cultuurfonds. "We hebben met verschillende andere kunstenaarsgroepen uit Centraal Azië al twee keer succesvol geëxposeerd op de biënnale van Venetië. De belangstelling neemt flink toe."

Djumaliev is samen met enkele andere kunstenaarsinitiatieven uit Colombia, Kenia, Indonesië en Sri Lanka betrokken bij de lancering van Arts Collaboratory. Dat is een nieuw initiatief voor ondersteuning van groepen kunstenaars in Afrika, Azië en Latijns Amerika. Djumaliev: "De uitwisseling is enerverend. Maar we zijn vooral aangenaam verrast door de belangstelling van West-Europese landen. We merken dat onafhankelijke kunstenaarsinitiatieven steeds meer toekomst krijgen."