Villa del Cine: Venezolaanse overheid als filmproducent

december 2007 -

Met een overheidsinvestering van meer dan dertien miljoen dollar moet het in 2006 in Venezuela geopende filmcomplex Villa del Cine een grote impuls worden voor de lokale en Caribische filmindustrie. Niet dat het in Venezuela ooit ontbroken heeft aan een bloeiende film- en televisiecultuur. "Er zijn hier veel scriptschrijvers, regisseurs en producenten te vinden die voornamelijk televisieproducties en publiciteitscampagnes maken. Daaraan zal Villa del Cine weinig toevoegen", zegt Beto Benites, filmmaker en filmproducent . Hij maakte in 2006 de eerste film voor Villa del Cine: Bolívar, een korte digitale film over de Venezolaanse vrijheidsstrijder Simon Bolívar.

photo

Scène uit Bolivar

Villa del Cine moet de 'dictatuur van Hollywood', zoals president Hugo Chávez de Amerikaanse filmproductie pleegt te noemen, doorbreken. Hollywoodsterren als Kevin Spacey en Sean Penn kwamen de president al in het filmcomplex opzoeken. "De staat is door het initiatief eigenlijk een enorme filmproducent geworden, die de nationale speelfilmproductie enorm heeft gestimuleerd. Het complex biedt op meer dan 2400 vierkante meter naast twee filmstudio's postproductieruimtes met de laatste generatie digitale filmapparatuur. Ook zijn er ateliers voor kostuum- en decorontwerp en een productiekantoor. Dat is ongekend. Nu, een jaar na de opening, zijn er in Villa del Cine al vijf speelfilms gerealiseerd", zegt Benites.

De sceptische reacties zijn niet van de lucht over het patriottistische en politieke gehalte van deze eerste filmproducties. Er zou meer geld aan besteed zijn dan de hele filmindustrie in jaren van de overheid heeft ontvangen, wordt door sommige onafhankelijke regisseurs geklaagd."Niettemin denk ik dat Villa del Cine de potentie heeft om op den duur echte kwaliteitsfilms te gaan produceren. Wel bestaat het gevaar dat het project aan zijn eigen succes ten onder gaat. Er zijn op dit moment zo veel professionele filmmakers en producenten nodig, dat aan de vraag simpelweg niet voldaan kan worden. Dat komt onder andere door de druk van de al bestaande televisie- en publiciteitsindustrie. Daarom is het absoluut noodzakelijk dat er op korte termijn voldoende nieuwe filmprofessionals worden opgeleid."