Choreograaf Germaine Acogny over eigentijdse Afrikaanse dans

februari 2007 -

"De laatste tien jaar is er in Afrika een enorme explosie geweest van eigentijdse danskunst. Tegelijkertijd zien we meer nieuwsgierigheid bij theaterprogrammeurs, maar ook bij het publiek. Een positief effect van globalisering, al blijft alert zijn nodig. Elk gezelschap moet goed zijn identiteit bewaken, maar ik ben positief gestemd."

Waxtaan747.jpg

Scene uit Waxtaan

Germaine Acogny is choreograaf en artistiek leider van de Senegalese dansgroep Jant-Bi. Voor de Sahel-opera die op 17 februari in première gaat, maakte Acogny de choreografie. Zij treedt al jarenlang wereldwijd op en wordt gezien als de grondlegger van de moderne Afrikaanse dans. Eind jaren '60 experimenteerde Acogny al met nieuwe bewegingsvormen die zij baseerde op traditionele dans uit West-Afrika. In haar productie Waxtaan neemt ze op milde wijze Afrikaanse politici op de hak. "Heb je wel eens Afrikaanse politici horen debatteren? Dan hoor je loze woorden, gezwollen teksten, omlijst met een overdaad aan gebarentaal. Ik moest daar wel een choreografie op maken. Afrikaanse politici kunnen overigens beter gaan dansen; de universele taal van de dans wordt door de meeste Afrikanen beter begrepen dan hun gepraat."

Begin jaren '80 richtten Maurice Béjart en de Senegalese president Leopold Sedar Senghor een dansschool op in Dakar waar Acogny les gaf. Inmiddels heeft zij haar eigen Ecole des Sables. Acogny vindt dat veel eigentijdse Afrikaanse choreografen niet wezenlijk anders te werk gaan dan de kanonnen van de westerse dans. "Ook een Forsythe of een Kylian zoeken naar schoonheid in beweging en gebruiken theatrale middelen om de dans als uitingsvorm kracht bij te zetten. Uiteraard hebben we in Afrika deze invloeden geabsorbeerd en gelukkig zien veel Afrikaanse choreografen de tradities niet meer als beperking. Zelf heb ik ook in mijn werk die traditie gedeconstrueerd en daarna weer opgebouwd, waarbij moderne bewegingstaal gecombineerd wordt met Afrikaanse rituelen en gemeenschapszin. Natuurlijk heeft Afrika een sterke ritmetraditie en die blijft belangrijk, maar door het zoeken naar nieuwe vormen is er inmiddels wel een nieuwe architectuur voor Afrikaanse dans ontstaan."

Compagnie Jant-Bi is te zien in het Muziektheater Amsterdam op 1,2 en 4 februari met de voorstelling Waxtaan. De Sahel Opera gaat op 17 februari in premiere in Mali.