Hamlet tussen realiteit en virtualiteit

maart 2007 -

Het interdisciplinaire theatergezelschap LOT Teatro uit Peru presenteerde eind februari 2007 in een televisiestudio in Lima een interpretatie van Shakespeare's Hamlet als een reflectie op onze huidige consumptiemaatschappij: Marketing/Hamlet/Set.

lot1.jpg

De productie kende een lange aanloop. Begin 2006 organiseerde LOT een workshop waarin getuigenissen van consumenten en producenten werden verzameld; in oktober volgde een theoretische workshop over het werk van mediatheoreticus McLuhan.

Op basis van dit materiaal werkte regisseur Carlos Cueva, in nauwe samenwerking met zeven jonge acteurs, aan de bewerking van Hamlet. Voor Cueva ligt de relatie tussen een reflectie op ons consumptiegedrag en een klassiek theaterstuk als Hamlet besloten in het theatermaken zelf: "Het is juist in het theater, dé artistieke discipline van het veinzen, dat we de huidige vermenging van realiteit en virtualiteit kunnen benaderen. Het personage Hamlet wordt in Shakespeares stuk gedwongen tussen schijn en werkelijk te leven en worstelt met de rol die hij in het leven - én op het toneel - heeft toebedeeld gekregen."

Marketing/Hamlet/Set werd als coproductie met The New Wolsey Theatre uit Engeland geproduceerd, dat drie vertegenwoordigers stuurde om bij de productie in Lima aanwezig te zijn. Een van hen was dramaturg Zoe Svendsen, die een workshop voor LOT Teatro verzorgde over de uitvoering van Hamlet in Shakespeare's tijd.

Al deze voorbereidingen leidden uiteindelijk tot een experimentele en kritische productie. Cueva: "Ook onze Peruaanse samenleving wordt steeds meer gedomineerd door prefab-behoeften en voorgekauwde smaken. Als je zelf geen dromen hebt dan worden die wel voor je gemaakt. Daarom kregen alle zeven acteurs voor dit theaterstuk een eigen multimediale set ter beschikking om daarin te werken aan hun interpretatie van Marketing - Hamlet."

En zo verkocht tijdens de voorstelling een volwassen Hamlet zijn jongere versie op krediet: 'Buy Now Pay Later', veranderde een beeldschone Ophelia tijdens een fotosessie in een anorectische Ulrike Meinhoff, lokte Hamlet in een ontbijtshow zijn moeder Gertrude (gespeeld door een oudere Peruaanse soapactrice) onaangename bekentenissen uit, en werden exotische vruchten, symbool voor de Latijns-Amerikaanse sensualiteit, in de eindscène in een blender tot pulp gemixt. Wanneer de acteurs vervolgens het toneel verlaten wordt het publiek beleefd om applaus gevraagd: Bravo!

LOT krijgt financiële steun van Hivos.