Boliviaanse weeftraditie in spijkerbroeken

november 2007 -

In een geglobaliseerde modewereld waarin mensen steeds meer teruggrijpen naar lokale tradities, is het business plan van de Boliviaanse ondernemer Franz Beltran een tekenend voorbeeld. Als directeur van Beltex Jeans en finalist van de BiD Challenge Award 2007, probeert hij met het kledinglabel Mestizo de westerse spijkerbroek te voorzien van een vleugje Boliviaanse weeftraditie. Beltran creëert op deze manier niet alleen werkgelegenheid voor jonge weefsters, maar zorgt er ook voor dat cultureel erfgoed in een nieuw jasje voor de toekomst bewaard blijft.

BiD Challenge is een wereldwijde competitie uitgeschreven door Business in Development, waarbij deelnemers een aantrekkelijk ondernemersplan indienen dat behalve winstoogmerk ook de verbetering van de levensstandaard in ontwikkelingslanden nastreeft. Op 4 december 2007 beslist de jury wie van de 24 finalisten met het benodigde prijzengeld aan de slag kan.

Beltran is als kanshebber vooral gericht op het scheppen van arbeidsplaatsen voor jonge moeders van Asociación de Artesanos Andinos, zodat zij zelfstandig een inkomen kunnen verdienen. Niet alleen krijgen zij een gedegen opleiding in het vervaardigen van de eeuwenoude weeftechnieken, ook leren ze tegelijkertijd hoe ze zich moeten redden in de - veelal vrouwonvriendelijke - machismocultuur van Latijns Amerika.

De spijkerbroeken van Mestizo – letterlijk 'halfbloed' – worden door Beltex Jeans geproduceerd en vervolgens door weefsters versierd met handgeweven patronen. De gebruikte symbolen en kleuren hebben ieder een eigen betekenis. Beltran legt uit: "Voor de komst van het geschreven woord functioneerden weefpatronen namelijk als een communicatiemiddel om sociale, politieke en spirituele berichten over te brengen. Zo vertegenwoordigden afbeeldingen van dieren het verlangen naar macht, bovenmenselijke kwaliteiten en vruchtbaarheid." Door gebruik te maken van verschillende combinaties van tekens, symbolen en iconen weerspiegelt iedere Mestizo-spijkerbroek dus een uniek stukje Boliviaanse geschiedenis.

Binnenkort zal duidelijk worden of Beltrans ondernemerplan de BiD Award heeft gewonnen. Hoewel zijn Boliviaanse broeken op dit moment vooral door jonge vrouwen uit Argentinië worden gedragen, zullen ze in de toekomst misschien ook de Nederlandse kledingkasten komen opfleuren.