Onafhankelijke dans wint terrein in Ecuador

september 2007 -

Wilson Pico (Ecuador, 1949) wordt gezien als een van de belangrijkste pioniers in de contemporaine dans in Ecuador. In 2007 viert hij zijn veertigjarig jubileum. Een gesprek over experimentele dans en de nationale cultuurpolitiek in Ecuador.

photo

Wilson Pico: 'Contemporaine dans krijgt een kans bij het publiek'

Wilson Pico: "De onafhankelijke moderne dans begint in Ecuador in 1972 met het Ballet Experimental Moderno (Experimenteel Modern Ballet) in Quito. Ik was een van hun choreografen maar helaas hield dit collectief twee jaar later al weer op te bestaan. Het is vervolgens pas in 1984, met de oprichting van het Frente de Danza Independiente (Beweging voor Onafhankelijke Dans) waar ik van 1985 tot 1992 artistiek leider van was, dat de moderne dans zich ononderbroken kon gaan ontwikkelen. 

Helaas heeft de Ecuadoriaanse overheid in al die jaren nooit een scherpe culturele visie gehad of een helder beleid geformuleerd voor de dans en theaterkunsten. Bovendien heb ik in de afgelopen veertig jaar nauwelijks overheidssteun gezien voor onafhankelijke artistieke initiatieven of experimentele choreografen. Zij lijken voor de overheid simpelweg niet te bestaan. De overheid lijkt niet geïnteresseerd in hun artistieke en culturele bijdrage aan de Ecuadoriaanse samenleving. 

De 'cultuurpolitiek' van de overheid is dan ook ontzettend onevenwichtig. Daardoor krijg je bijvoorbeeld de situatie dat de officiële dansschool Metrodanza in hetzelfde gebouw is geplaatst als het Frente de Danza Independiente. Metrodanza ontvangt overheidssubsidies en kan daardoor gratis opleidingen voor ballet en contemporaine dans aanbieden. Daarmee frustreert ze het onafhankelijke en succesvolle Frente de Danza Independiente. Ook krijgen officiële groepen allerlei mogelijkheden om hun producties te promoten en hun voorstellingen gratis aan te bieden. De onafhankelijke instellingen moeten van hun kassa-inkomsten leven en verder maar zien hoe ze rondkomen.

Toch beschouw ik het als winst dat er momenteel verschillende onafhankelijke dans- en theatergroepen in Ecuador kunnen opereren. Over het algemeen beheren ze hun eigen ruimtes en instellingen. Daardoor krijgt contemporaine dans een kans bij het publiek. Ook merk ik dat de officiële dansinstellingen zich beetje bij beetje laten beïnvloeden door de experimentele groepen die zij ooit zo bekritiseerden."

Het Frente de Danza Independiente is een partner van Hivos.