Liefde en opstand in Beijing

september 2007 -

Summer Palace, Ye Lou, China 2006

Een jonge Chinese vrouw gaat van het platteland naar Beijing om te studeren en ontmoet daar haar grote liefde. Een onmogelijke liefde, omdat ze zelf ten onder gaat aan haar passie, maar ook omdat ze in verwarring raakt van de experimenten met seksuele moraal. De Chinese regisseur Ye Lou plaatst dit verhaal in de roerige tijd van eind jaren tachtig, met de studentenopstanden op het plein van de hemelse vrede en de val van de Berlijnse muur. De parallellen tussen de persoonlijke geschiedenis van deze Chinese studenten en de wereldgeschiedenis zijn evident – de vrijheidsdrang, het zoeken naar een nieuwe moraal, taboes doorbreken en zelfs revolutie. Ye Lou had die kleine en grote geschiedenissen tot een heel mooi verhaal kunnen smeden. Maar omdat hij de historische gebeurtenissen een te kleine en vooral een te onduidelijke rol toebedeelt, is de film toch voornamelijk een liefdesverhaal.

image

Still uit 'Summer Palace'

Dat verhaal weet hij, vooral in het eerste deel van de film, indringend en meeslepend te vertellen. Hij neemt ons mee in het Chinese studentenleven. In afgetrapte woonkazernes zijn de studenten gehuisvest - mannen en vrouwen strikt gescheiden - in kleine kamers met stapelbedden, een tafel, een kookpitje, boeken, pannen en kleren door elkaar. Doeken zijn voor het bed gehangen om nog enige privacy te hebben. Door voortdurend van heel dichtbij te filmen maakt Ye Lou de claustrofobie voelbaar. Zo op elkaar gepakt beleven de studenten intense en explosieve vriendschappen, liefdes, ruzies en intriges. Daar middenin vecht de hoofdpersoon Yu Hong tegen de eenzaamheid. Als blijkt dat haar geliefde een affaire heeft met haar beste vriendin en als plots haar vriendje van het platteland voor haar staat, stort ze in.

Ze stopt met haar studie en verlaat Beijing. En daar had de film afgelopen kunnen zijn. De tweede helft is minder compact en soms onduidelijk. Het verhaal gaat door op verschillende plaatsen en volgt verschillende personages. Tussen de beelden door projecteert Ye Lou teksten om te vertellen wat er met de hoofdpersonen en in de wereld gebeurt. Het is alsof je als kijker nog even het verhaal uit moet lezen, in plaats van dat je er, zoals in de eerste helft, door wordt overdonderd. Want die kwaliteit heeft de film zeker, maar hij zou veel beter tot zijn recht komen als hij een stuk korter en bondiger was.

Summer Palace is te zien in filmtheaters in Amsterdam, Breda, Den Haag, Groningen, Nijmegen en Utrecht.