'Peruaanse filmcultuur meer gebaat bij kritiek dan bij welvaart'

augustus 2008 -

Het Latijns-Amerikaanse filmfestival van Lima wordt ieder jaar groter. Ook de twaalfde editie die begin augustus 2008 werd gehouden bracht weer méér films, méér publiek en een jury die er niet om loog: de wereldberoemde Peruaanse schrijver Mario Vargas Llosa als voorzitter en onder andere de Portugese actrice Maria de Medeiros als jurylid. Het festival selecteerde dertig kwaliteits-speelfilms en -documentaires uit in totaal tien Latijns-Amerikaanse landen.

photo

Scène uit Dioses

Een van de twee geselecteerde speelfilms uit Peru is de langverwachte nieuwe titel van Josué Mendez: Dioses. Zijn regiedebuut Días de Santiago uit 2004 werd de meest gelauwerde Peruaanse speelfim aller tijden. Reikhalzend werd dus uitgekeken naar de opvolger. "Nadat ik Días de Santiago had geproduceerd had ik het voornemen om een tweede film te maken die heel anders moest worden. Ik wilde niet dezelfde subjectieve stijl hanteren, met een cameravoering die op de huid van de personages zit. In Dioses portretteer ik op een bijna afstandelijke manier de rijkere bovenlaag van Lima. Die leeft in een wereld van uiterlijk vertoon. Een wereld waar alles schijnbaar relaxed en perfect is. Maar waar onder de oppervlakte een chaos heerst die niet veel van de radeloze situatie van extreme armoede verschilt", zegt Mendez.

Gezien het ieder jaar stijgende bioscoopbezoek en het succes van het filmfestival zou je verwachten dat het goed gaat met de Peruaanse filmcultuur. Mendez spreekt dit tegen. "Ik geloof niet dat de sterk verbeterende economische omstandigheden in ons land het eenvoudiger hebben gemaakt om kwaliteitsfilms te produceren. De interesse van distributeurs, exploitanten en het bioscooppubliek richt zich voornamelijk op de commerciële Amerikaanse producties, en dan vaak ook nog van de slechtste soort. Het culturele circuit is klein en wordt niet van overheidswege gestimuleerd. Daarom is het werk van critici zo belangrijk. Zij brengen de film dichter bij het publiek maar ook bij de maker zelf. Via de woorden van een filmcriticus begrijp ik meer van de film die ik heb gemaakt; zowel van de sterke kanten als van de tekortkomingen."

Mendez' debuutfilm Días de Santiago kwam tot stand met steun van het Hubert Bals Fonds.