Fotograaf James Iroha Uchechukwu en de vorm van het afwezige

december 2008 -

De Nigeriaanse fotograaf James Iroha Uchechukwu (Enugu, 1972) heeft net een verblijf in Amsterdam afgerond, in het atelier van Stichting Thami Mnyele. In het kader van het project Terrain Vague struinde hij de stad af op zoek naar lege plekken, beelden die voor hem voldoen aan het gelijknamige begrip. Hij liet zich daarbij leiden door de definitie van architect en hoogleraar Ignasi de Solá-Morales: "de vorm van het afwezige, een uitgestrekt land, voorbij de postmoderne stad". Terrain Vague is een residency-project in Amsterdam (Thami Mnyele) en Las Palmas de Gran Canaria (Casa África), waar vier kunstenaars aan meedoen. De organisatie is in handen van Multipistes, een samenwerkingsplatform van Abdellah Karroum en Eline van der Vlist, culturele intendanten van het Fonds BKVB. De resultaten zullen worden tentoongesteld op Las Palmas en gebundeld in een publicatie.

image

'Soft drink hawkers', foto van James Iroha Uchechukwu

Uchechukwu is één van de elf winnaars van de Prins Claus Prijzen 2008. Het juryrapport: "James Iroha Uchechukwu wordt beloond voor zijn markante fotografische werk, zijn stimulering van fotografie als een hedendaagse Nigeriaanse kunstvorm en voor zijn energieke steun aan jonge kunstenaars."

In de zomer van 2008 was Uchechukwu's werk al in Nederland te zien bij Snap Judgments, de tentoonstelling die Okwui Enwezor samenstelde in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Bij die gelegenheid werd zijn werk gepresenteerd als onderdeel van het kunstenaarscollectief dat hij zelf oprichtte: Depth of Field (DOF). De focus van DOF wordt, net als bij Terrain Vague, bepaald door de stad. Zo bracht Uchechukwu een abattoir in beeld in het zuiden van Nigeria en maakte hij groepsportretten van atleten en frisdrankverkopers. Over zijn rol als Afrikaanse fotograaf van het Afrikaanse continent zegt Mark Sealy, curator en directeur van Autograph (Association of Black Photographers): "[…] Uchechukwus foto's werken als hete moleculen, dwars door de politiek van fotografische instellingen heen, die dezelfde oude canon steeds maar herkauwen […]."