Call Cutta: theater door de telefoon

januari 2008 -

Je wilt een kaartje voor een theatervoorstelling, maar in plaats daarvan krijg je een telefoon. Als hij overgaat, klinkt er aan de andere kant een onbekende Indiase stem. Een uur lang voert deze stem je mee langs steegjes, trappen en tuinen in de buurt. Door middel van kleine opdrachten en kritische vragen wordt de scheidslijn tussen werkelijkheid en fictie steeds vager. Je bent niet langer een toeschouwer van je omgeving. Gaandeweg ontdek je dat je een acteur bent geworden in het telefoontheater van Call Cutta.

In 2005 startte het Duits/Zwitserse theatercollectief Rimini Protokoll (Helgard Haug, Stefan Kaegi en Daniel Wetzel) het project Call Cutta in de wijk Hatibagan (Calcutta). In samenwerking met een Indiaas callcenter ontwikkelde Rimini Protokoll het concept 'telefoontheater'. Wetzel: "De mogelijkheden van mobiele telefoons zijn onbeperkt. Op elke straathoek zie je nu monologen - mensen die gebaren maken, lachen of zelfs gillen - en dat is precies het soort acteren dat ons inspireerde tot Call Cutta." Met behulp van PowerPoint-presentaties, mobiele telefoons en improvisatie leiden de medewerkers van het callcenter de 'theaterbezoekers' door de wijken van de stad. "Wij hebben veel producties verricht die buiten het daadwerkelijke toneel plaatsvinden. Het is ons doel om de gewone man op verschillende manieren met theater in contact te brengen."

Wegens groot succes verhuisde het theater in 2006 naar Berlijn. Bevonden beller en bezoeker zich voorheen beiden in dezelfde stad, nu waren ze ineens duizenden kilometers van elkaar verwijderd. Toch leidde deze grote afstand niet tot moeilijkheden. Integendeel, dit project is een mooi voorbeeld van globalisering: tijd en ruimte vormen niet langer obstakels bij het uitwisselen van informatie.

Onlangs ontving Rimini Protokoll een bijdrage van de European Cultural Foundation voor een vervolgfase van het project onder de naam Call Cutta in the box, dat in april 2008 in première zal gaan in het Nationaltheater in Mannheim. De bezoekers bevinden zich ditmaal in een kamer van waaruit zij het callcenter in India bellen. Om het project compleet te maken, wordt er een website gelanceerd waar je de shows live kunt bekijken. Overal ter wereld.