Theatermaker Yaser Khaseb: "Theaterklimaat in Iran bloeit op"

januari 2008 -

Spaarzaam licht schijnt op een miraculeus in elkaar gevouwen mannenlichaam. Het duurt even voordat je door hebt hoe dat precies in elkaar steekt. De openingsscène van Mysterious Gift, een solovoorstelling van de Iraanse theatermaker Yaser Khaseb, doet denken aan de Nederlandse mimespeelster Boukje Schweigman. Even later zien we Khaseb dansen en spelen met een pop, half zo groot als hij zelf. Zijn spel is beheerst, soms grappig en ook teder. "Van kinds af aan realiseer ik me dat elk mens een innerlijke wereld heeft die voor anderen vaak nauwelijks toegankelijk is. Dat wil ik laten zien", zegt Khaseb na afloop van zijn performance.

photo

Hij is afkomstig uit een kunstzinnige familie en bekwaamde zich in acteren en mime aan de universiteit van Tonkabon, een stad in het noorden van Iran. Zijn werk is een mix van dans, mime en poppenspel. Met Mysterious Gift won hij in Iran verschillende prijzen. "Het theaterklimaat is bij ons bescheiden, maar het bloeit wel op. Door de globalisering en de modernisering, lijkt de behoefte aan zelfexpressie bij vooral jonge mensen te groeien. Ik heb een baantje als producer bij de radio. Dat ik in Iran van mijn theaterwerk kan leven lijkt utopisch. Maar toch, de laatste twintig jaar zijn er enkele gezelschappen gekomen die dankzij sponsorinkomsten volledig professioneel kunnen werken."

De zeer bescheiden Khaseb trad op het festival Dancing on the Edge (12-19 december 2007) voor het eerst in het buitenland op. "Een overweldigende ervaring. Ik ontmoet collega's uit buurlanden met wie ik veel ervaringen kan uitwisselen. En het is ongelooflijk fijn om voor zoveel geïnteresseerde mensen hier te spelen. Ik heb nu een uitnodiging gekregen van een festival in Duitsland . Ik beraad me op mogelijkheden om mijn carrière verder in het buitenland te ontwikkelen. Waar weet ik nog niet. Het maakt me ook niet zoveel uit, als ik maar kan leren en veel kan optreden."

Het festival Dancing on the Edge werd onder meer gesteund door Hivos-NCDO Cultuurfonds, Stichting Doen en de ministeries van OCW en Buitenlandse zaken.