Jonge ontwerpers trekken eigen plan in Indonesiƫ

mei 2008 -

De Indonesische babyboomers (de generatie '70-'80) dragen stilletjes en op hun eigen manier bij aan de economische ontwikkeling. In Bandung werd in 2007 verbaasd opgekeken toen het Kick Festival I (Kreative Independent Clothing Kommunity Festival) drie dagen na de opening al 4 miljard rupiahs (€ 266600,-) opbracht. Meer dan 100 distros (distribution outlets) namen deel aan het tweede Kickfest, in april 2008 in Yogyakarta. Naast extreme sporten, indie-bands en -films, modeshows, een fototentoonstelling en een wedstrijd voor grafisch ontwerp. Alles voor en door jongeren.

"De werkloosheid neemt toe, maar de creatieve industrie krijgt weinig prioriteit in het overheidsbeleid in Indonesië", zegt Fiki C. Satari, directeur van het Kick Festival II. "We krijgen geen enkel krediet of faciliteiten. Door te netwerken produceren wij onze locale producten en brengen we ze op de markt in grote steden als Jakarta, Bandung, Medan, Semarang, Yogyakarta, Surabaya Samarinda en Makassar." Het Kick Festival II trekt in 2008 nog naar Makassar, Jakarta en Bandung .

Peter Krisbianto (26) begon in 2002 in Jakarta met 300.000 rupiah (€ 20,50) beginkapitaal zijn distro. Het is een winkel die zelfgemaakte producten voor de jeugd verkoopt, zoals kleding, tassen, stickers en hoedjes. "Het was simpel, ik ontwierp de kleding, gaf het aan de zijdezeefdrukwerkplaats van een vriend. De eerste 36 stuks waren binnen een mum verkocht", herinnert hij zich. Sindsdien heeft hij samen met andere grafisch ontwerpers een grotere distro geopend. Door goed financieel management, innovatief ontwerp en de steun van een netwerk brengt de distro nu 40 miljoen rupiah (€ 2666,- ) per maand op. Toch zeggen zijn ouders nog steeds: "Zoek eens een echte baan."

Christ Bangun (28), eigenaar van de Popstar Wannabe distro in Yogyakarta zegt: "De duurste en exclusiefste producten kosten maar 300,000 rupiah (€ 20,50)". Minimalistisch design is de belangrijkste sleutel tot lage prijzen. Christ maakt altijd maar 36 exemplaren van ieder ontwerp. "Daardoor is de kleding zeer exclusief." Geworteld in de plaatselijke markt, trekt Popstar Wannabe fanatieke kopers. "Iedere veertien dagen lanceren we een ontwerp. Dat kan kleding zijn, een portemonnee, een hoedje, mok, tas enzovoorts. We haasten ons niet om alles tegelijk te lanceren; dan zouden de mensen er genoeg van krijgen". Popstar heeft 10 werknemers in dienst, de meesten in de leeftijdscategorie 20 - 28.

Popstar ontwerpt en drukt maandelijks zelf een catalogus. Het design is alternatief, creatief en laaggeprijsd om de jongerenmarkt te kunnen bereiken. Door de gelimiteerde oplages moeten er wekelijks nieuwe ontwerpen worden gemaakt. De kleur rose en enigszins abstracte, zeepbelachtige lijnen overheersen. "Het lijkt onverkoopbaar, maar geloof me, jongeren hebben zo hun eigen ideeën", zegt Christ.