Jan Fabre inspireert Peruaans theatergezelschap LOT

mei 2008 -

Zestien lichamen bewegen zich traag door de ruimte. "Beheers jezelf, concentratie, niet versnellen". Even later schalt een heerlijk dansbare jaren '40-mambo door de dansruimte. De deelnemers hebben moeite om zich in bedwang te houden. "Het is belangrijk om de essentie in je beweging te vinden en die vast te houden. Daarvoor moet je risico nemen en natuurlijk flink zweten."

Beeld uit de workshop

Marina Kaptijn van de Jan Fabre Teaching Group gaf in de tweede helft van april 2008 een vijfdaagse workshop aan professionele performers, acteurs en dansers in Lima, Peru. "Ik geef de technieken door die Jan Fabre in zijn lange loopbaan als choreograaf en theaterregisseur ontwikkelde om zijn acteurs, performers en dansers te regisseren. Daarbij staan de fysieke mogelijkheden van het lichaam centraal in plaats van een bepaalde artistieke discipline."

"Ik vond het enorm bevrijdend om niet vanuit een specifieke artistieke hoek getraind te worden tijdens deze workshop. We hebben echt gevoeld hoe het kan zijn om met het lichaam een veranderingsproces door te maken, los ervan of het nu om theater, dans of performance ging", zegt José Ruíz, één van de weinige mannelijke deelnemers. "Hoewel de meeste deelnemers van de workshop elkaar kennen en het werk van elkaar volgen, krijgen we doorgaans maar heel weinig mogelijkheden om daadwerkelijk vijf dagen intensief met elkaar aan het werk te gaan."

Karine Aguirre is lid van de hedendaagse-dansgroep Cuatro Costillas Flotantes. "Wij wilden al heel lang dans combineren met performance. Dat vraagt een andere beheersing van het lichaam en maakt bijvoorbeeld combinaties mogelijk met taal en alternatieve ruimtes. Ik ga de komende weken besteden aan het doorgeven van mijn ervaringen aan mijn drie collega's, want het interdisciplinaire karakter van de workshop was precies wat we zochten."

De workshop van Jan Fabre Teaching Group vormde een onderdeel van de eerste fase in de samenwerking tussen het Peruaanse interdisciplinaire theatergezelschap La Otra Orilla Teatro (LOT) en Troubleyn, het theater- en artistiek laboratorium van Jan Fabre in Antwerpen. De evenementen bestonden verder uit de première in Lima van Fabre's Quando l’uomo principale è una donna, een gratis workshop over fysiek theater aan theaterstudenten en een conferentie over performance en de visuele kunsten.

LOT ontvangt steun van Hivos.