Zeepbellen en gloeilampen: interactieve kunst uit Latijns-Amerika

november 2008 -

Drie lange rijen gloeilampjes hangen aan het plafond. Wanneer je met beide handen twee elektronisch gevoelige handgrepen vastpakt, gaat het voorste lampje op het ritme van je hartslag aan en uit. Tegelijkertijd beginnen alle overige gloeilampjes te knipperen: het zijn de hartslagen van de honderden mensen die je voorgingen. De interactieve installatie Almacén de Corazonadas (Opslagruimte voor prikkels) van de Mexicaans-Canadese kunstenaar Rafael Lozano-Hemmer is te zien op Emergentes. Deze tentoonstelling van elektronische kunst van tien Latijns-Amerikaanse kunstenaars reist momenteel door het continent en doet tot en met december 2008 het Centro Fundación Telefónica in Lima, Peru aan.

foto

Almacén de Corazonadas

Interactieve kunst hangt niet stilletjes met een bordje ernaast aan de muur. Het gaat om technologisch vernuft met een artistieke dimensie, of andersom; het is maar hoe je ernaar kijkt. De zeepbellenmachine van Mariano Rondón uit Venezuela bijvoorbeeld projecteert enorme zeepbellen op vrolijk kraaiende baby´s en pasgeboren dieren. Zal kwetsbaar leven in de toekomst opgroeien in dergelijke machinaal geproduceerde baarmoeders? En dan de digitale letters in de boeken van de Argentijnse Mariana Sardón. Die veranderen van plaats wanneer je harde geluiden maakt waardoor er nieuwe woorden en betekennissen ontstaan, een ironische verwijzing naar de allesomvattende pretenties van de wetenschap.

Emergentes is nadrukkelijk geen overzichtstentoonstelling. "De tentoonstelling laat zien waar de Latijns-Amerikaanse elektronische kunst zich op dit moment bevindt en waar de kunstenaars door geboeid zijn", zegt de Peruaanse curator José-Carlos Mariátegui. "We missen bijvoorbeeld de historisch-politieke dimensie die doorgaans zo kenmerkend is voor kunst uit Latijns Amerika. De kunstwerken kunnen de toepasbaarheid van wetenschap en technologie voor kunst en samenleving inzichtelijk maken. Ze laten ons stilstaan bij complexe thema's als biogenetica en de invloed van technologie op ons dagelijks leven."

Het geluidslandschap Recomputing Space, dat Rodrigo Derteano uit Peru heeft uitgezet in een afgesloten ruimte, is op zeven verschillende plekken in Lima opgenomen. Deze 'psycho-geografische' studie reproduceert de wereld van taxi's, straatverkopers, auto's en voorbijgangers door de opgenomen geluiden analoog af te spelen via op de grond geplaatste speakers. Het werkt: na enkele seconden sta je niet meer in het museum maar op straat temidden van het chaotische verkeer van de miljoenenstad Lima.