Fotografe Nontsikelelo 'Lolo' Veleko en de perceptie van zwarte identiteiten

november 2008 -

Bij zijn snelle opmars vroegen Amerikaanse media zich af hoe zwart Barack Obama eigenlijk is. In Zuid-Afrika is dit een onderwerp waar ook kunstenaars zich over buigen. Wat is je eigen perceptie van de identiteit van iemand die je op straat ziet en hoe verschilt die perceptie van die van anderen? Die vraag vormt de kern van het werk van de Zuid-Afrikaanse fotografe Nontsikelelo Veleko. Haar foto's werden onder meer geselecteerd voor Snap Judgments, de tentoonstelling over eigentijdse Afrikaanse fotografie in augustus/september 2008 in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Haar werk was ook te zien tijdens Breda Photo 2008.

Foto: Nontsikelelo Veleko

"In de serie Not black enough heb ik mensen gefotografeerd die uit gemengd zwarte relaties voortkomen. Dat is een heel persoonlijke serie geworden waarmee ik erachter wilde komen hoe zwarte mensen mij zien. Ik heb veel mensen gefotografeerd en geïnterviewd. Het viel me op dat veel mensen niet over hun afkomst wilden praten of zich daar ongemakkelijk bij voelden. In een van de gesprekken hoorde ik dat ik te dun zou zijn om zwart te zijn. Later hoorde ik dat mijn manier van lopen niet zwart zou zijn. Het heeft me lang beziggehouden, maar uiteindelijk heb ik die vragen van me afgeschud. Ik ben zwart, kleurling, een kameleon, ik ben wat jij nodig hebt. Ik ben Lolo."

In de serie Beauty is in the eye of the beholder spitst de identiteitsvraag zich toe op de kleding die mensen gebruiken om een andere identiteit uit te stralen. "Ik koos voor die titel toen ik mensen hoorde zeggen: 'Hoe kun je nou een gele broek dragen met daarop een roze streepjestrui?' De manier waarop ik schoonheid ervaar is misschien wel heel anders dan bij anderen. Perceptie is eigenlijk veel individueler dan mensen beseffen. Ik zou willen dat meer mensen dat begrijpen. Ik ben mijn kleren niet, ik draag ze", zegt Veleko.