Sangeeta Thapa is directeur van de Siddhartha Art Gallery in Kathmandu. In november 2008 organiseerde zij in Londen de tentoonstelling Khulla Dhoka, met werk van Nepalese en Britse kunstenaars. De verkoop van het werk komt ten goede aan het nieuw op te richten Kathmandu Arts Centre.

Open Deuren: Sangeeta Thapa over kunst en dialoog in oorlogstijd

november 2008 -

"In Nepal hebben we tien jaar burgeroorlog achter de rug, met veel slachtoffers en het hoogste aantal verdwijningen ter wereld. Kunstenaars kunnen een grote rol spelen bij het vastleggen en doorvertellen van wat er in deze tijd gebeurd is, en ook invloed hebben op de loop van de gebeurtenissen. In maart 2006 organiseerde ik een grote tentoonstelling onder de titel Open Deuren (Khulla Dhoka). Dit was in een tijd dat de koning niet met de maoïsten praatte en de maoïsten niet met de regering praatten. We gebruikten de deur als een metafoor voor dialoog. 108 kunstenaars maakten evenzovele deuren. We nodigden hiervoor ook een groot aantal buitenlandse kunstenaars uit. Open Deuren is op verschillende plekken in Nepal te zien geweest en kreeg veel mediaaandacht.

Ook op de expositie in Londen is veel van het werk een commentaar op de politieke situatie. Zoals in 'Lingering Presence' van Sunil Sigdel, waarop de gestalte van Mao opdoemt temidden van rouwende mensen."

Afbeelding: Sunil Sigdel,'Lingering Presence', acryl op canvas, 92 x 92 cm

"Kunstenaars hebben zeker een belangrijke rol gespeeld bij de enorme veranderingen in Nepal, schrijvers misschien nog wel meer dan kunstenaars. De maoïsten onthoofdden alle standbeelden van leden van het koningshuis, wat het vreemde schouwspel opleverde van soldaten die standbeelden bewaakten. Mahesh Bikram Shah schreef hier een geweldig boek over: De soldaat en het standbeeld.

Kunst kan veel betekenen, zeker als de persvrijheid in het geding is. De maoïsten die nu aan de macht zijn hebben tijdens de burgeroorlog veel journalisten vermoord, en de huidige minister-president heeft alweer een paar keer gezegd dat de pers te veel macht heeft.

De kunstwereld in Nepal is erg klein en is getekend door het isolement waarin Nepal lange tijd verkeerd heeft. Na de burgeroorlog is er een totaal gebrek aan infrastructuur voor de groei en ontwikkeling van hedendaagse kunst en nauwelijks ondersteuning voor kunstenaars. Om deze reden zijn we nu bezig met het oprichten van het Kathmandu Arts Centre, bedoeld voor zowel Nepalese als internationale kunstenaars, met tentoonstellingen van wereldklasse, workshops, symposia en een uitgebreid internationaal uitwisselingsprogramma. De toekomst gaat over netwerken en communicatie."

Manuj Babu Mishra, ‘My Mona Lisa’, 119 x 91 cm

"Deze tentoonstelling in Londen is de eerste expositie van Nepalese kunstenaars in Europa. Wat dat betreft hebben we nog veel in te halen in vergelijking met onze buurlanden India en China. Met het Kathmandu Arts Centre willen we de nieuwe generatie kunstenaars in Nepal een internationaal podium geven."