Meschac Gaba en Tresses: een gebed voor de gekwelde wereld

september 2008 -

Het werk van de Beninese kunstenaar Meschac Gaba (1961) is momenteel op twee plekken in Nederland te zien. Het Museum voor Moderne Kunst Arnhem (tot 21 september 2008) en Galerie Lumen Travo in Amsterdam (tot 5 oktober 2008) tonen stukken uit de Tresses-serie, door Gaba omschreven als  'een gebed voor de gekwelde wereld'. Gaba, succesvol oud-deelnemer aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, is vooral bekend van zijn project Museum voor Hedendaagse Afrikaanse Kunst en zijn artistieke gebruik van muntstukken en briefgeld.

foto

Werk uit de serie Tresses van Meschac Gaba

De laatste jaren is de vrede een belangrijk thema in zijn werk. Tijdens een werkperiode bij PS1 in New York in 2004 inspireerden de wolkenkrabbers hem. Als hij door de stad liep leken zij op zijn hoofd te staan. Tresses zijn traditioneel gevlochten pruiken in de vorm van iconische gebouwen van over de hele wereld. Gaba introduceerde de Beninese haarvlechtkunst en daarmee zijn zachte vredesboodschap later in Johannesburg, Londen, Milaan, Parijs, en in 2008 dus in Arnhem en Amsterdam.

Sinds zijn afscheid van de Rijksakademie is het curriculum vitae van Gaba uitgegroeid tot een indrukwekkende lijst van deelnames aan biënnales, residencies en tentoonstellingen wereldwijd. Toch blijft Benin zijn thuis, zegt hij. "Ik verblijf er elk jaar drie maanden in de winter, om ongestoord te kunnen werken." Hij vindt er ook zijn assistenten, zoals een vlechtster die de pruiken maakt; specifiek werk dat twee dagen per stuk kost.

Terwijl het land zich in een ambivalente economische situatie bevindt, ziet Gaba wel beweging in de kunstwereld. "Kunstenaars zijn nu vrij om te doen wat ze willen", zegt hij. Het gevestigde Centre Culturel Français is sinds 2006 niet meer de enige plek die hedendaagse kunst brengt in de economische hoofdstad Cotonou. Stichting Zinsou is een particulier initiatief dat in 2005 is opgericht. Het exposeert grote namen maar ook minder bekende Beninese kunstenaars. Daarnaast tonen kunstenaars hun werk in galeries die zij zelf opzetten. Zo zijn er inmiddels een stuk of drie vitrines in het stadsbeeld. Gaba: "Het is goed voor Benin dat deze plekken er zijn. De Beninezen moeten het zelf gaan doen en het niet meer alleen aan de Fransen overlaten."