Videokunstenaar Fernando Arias over Humanos Derechos

september 2008 -

De hoofdrolspelers in een gewapend conflict geven zich letterlijk bloot in een videoproject van de Colombiaanse kunstenaar.

Fernando Arias: "In 2001 maakte ik met mijn broer de film Shot on Location, in de provincie Choco in het noordwesten van Colombia. Tijdens het filmen werden we door paramilitairen ondervraagd. Ze vermoedden dat naburige gemeenschappen collaboreerden met de guerrillas. We kregen vervolgens de opdracht onmiddellijk het gebied te verlaten en een doodsbedreiging over te brengen aan de burgemeester van Nuqui, het dichtsbijzijnde grotere dorp.Twee dagen voor dit incident kwamen we in hetzelfde gebied drie jonge guerrillas tegen die aan het vissen waren in hun bootje. We vroegen hen of we hun commandant zouden kunnen interviewen. Ze verdwenen en kwamen nooit terug met een antwoord. Het idee voor het videoproject Humanos Derechos was geboren na deze incidenten met mensen die elkaar bevechten in een prachtige wildernis."

"In 2007, ik woonde toen een jaar in de Choco-regio, begon ik te filmen voor Humanos Derechos (Rechten Mensen). Ik wilde de verschillende hoofdpersonen van het conflict virtueel bij elkaar brengen, door hen te filmen terwijl ze zich uitkleden voor de camera. De eerste was een soldaat van het Colombiaanse leger. Hij ging na herhaald overleg met zijn officieren akkoord. Ik verbeeldde mij zijn gevoel van leegheid en de afstand van familie en vrienden hier in zo'n afgelegen maar tegelijkertijd prachtige omgeving. Vervolgens filmde ik een boer uit hetzelfde gebied en ging ik op zoek naar verdere contacten met paramilitairen en guerrillas. Het kostte vaak veel tijd om hun vertrouwen te winnen zonder partij te kiezen."

"In zekere zin neemt Humanos Derechos de complexiteit van het conflict weg door het te reduceren tot een simpele handeling: het zich uitkleden voor een camera. Dit maakt alle deelnemers op dat moment aan elkaar gelijk. De portretten die ik gefilmd heb projecteer ik in levensgrote beelden op tegenover elkaar staande muren met de toeschouwers in het midden. Het meest onthullende moment is wanneer de vier projecties voor de eerste keer worden gestart en je deze mensen met elkaar geconfronteerd ziet worden, terwijl ze zich gelijktijdig van hun kleren ontdoen. Wij als toeschouwer worden dan als het ware de vijfde component van deze oorlog. De bijbehorende zin 'There's no such thing as an innocent by-stander' onthult zichzelf."

In 2009 krijgt het project Humanos Derechos een vervolg in Israël en de Palestijnse gebieden. Wie suggesties en/of contacten in die regio heeft kan contact opnemen met: aria@fernandoarias.org.

Humanos Derechos wordt gesteund door het Prins Claus Fonds