Donald Mugisha: 'Digitale camera zorgt voor een revolutie in de filmwereld'

september 2008 -

Donald Mugisha had al lang de droom om filmmaker te worden. "Thuis zette ik videosoftware op onze oude computer en ik maakte familiefilmpjes met onze videocamera. Mijn studie massacommunicatie maakte ik niet af. Ik wilde filmen. Ik had een paar vrienden die net als ik studeerden terwijl ze liever kunstenaar wilden zijn. Samen hebben we het collectief Yes! That's us opgericht. We maken experimentele films en videoclips en hebben een eigen concept en stijl ontwikkeld."

foto

Still uit Divizionz van Donald Mugisha

In 2007 maakte Mugisha zijn eerste – digitale - speelfilm, samen met Yes! That's us. Divizionz draaide begin september 2008 in Nederland op het filmfestival Africa in the Picture. In Divizionz geeft Mugisha een beeld van de klassenscheiding in Kampala, de hoofdstad van Oeganda. "Ik lever met mijn films commentaar op maatschappelijke verschijnselen in Oeganda. Ik wil niet preken, maar ik wil wel mensen aan het denken zetten. Kunstenaars zetten de maatschappij een spiegel voor."

Mugisha ondervindt geen problemen met strenge censuur in Oeganda. "Hoewel je nooit van te voren weet wat er kan gebeuren. Maar wat het heel moeilijk maakt om een film uit te brengen is de desinteresse van de overheid. Cultuur is niet belangrijk en er is geen budget voor. Wat er is, is Amerikaans. Mensen willen amusement en mooie verhalen. De waarheid is nu eenmaal vaak te pijnlijk. Wij willen die waarheid wél laten zien, maar ook entertainen door er mee te spelen."

Mugisha maakte Divizionz in eerste instantie voor de mensen in Oeganda. "Hij is in het hele land vertoond. Ook in de videohalls, kleine zaaltjes, waar de hele dag op een televisiescherm videofilms te zien zijn. Daarna pas zond ik Divizionz in voor het filmfestival in Berlijn. Dat leidde weer tot andere internationale contacten." Dat hij nu speelfilms kan maken dankt hij naar eigen zeggen aan het bestaan van de digitale film. "Dat is een revolutie in de filmwereld. Het is betaalbaar en eenvoudig: je pakt je camera en gaat aan de slag. Dat heeft een nieuwe stijl met zich meegebracht, kritisch en realistisch en met een specifiek tempo. Het is niet alleen om het geld dat ik digitaal film, het is een keuze voor die stijl."

Donald Mugisha was te gast bij Africa in the Picture 2008. Africa in the Picture wordt gesteund door het Hivos NCDO Cultuurfonds.