Graffiti biedt Braziliaanse jongeren structuur

augustus 2009 -

"In Brazilië nemen graffitikunstenaars echt de tijd om een bijzonder kunstwerk te maken, meestal met een maatschappelijke of politieke boodschap. Om die reden organiseren wij momenteel in het kader van Brazil Rotterdam een levensgrote openluchtexpositie: R.U.A. - Reflexo o Urban Art - lines, colours and forms on Contemporary Brazilian Street Art ", zegt Anouk Piket van Caramundo, een jonge Nederlandse ngo die culturele grassroots- initiatieven in Latijns-Amerika ondersteunt.

image

Stile en Yusk aan het werk in Rotterdam.

"Caramundo heeft tien Braziliaanse graffitikunstenaars uitgenodigd om in Rotterdam levensgrote kunstwerken te maken. Hiermee worden de positieve kanten van graffiti op straat benadrukt die in Nederland nog wel eens ontbreken. Graffiti kan verloederde delen van een stad opfleuren en er een positieve ontmoetingsplaats van maken. Dat zie je momenteel veel gebeuren in de favela's, de sloppenwijken van de grote Braziliaanse steden als São Paulo en Rio de Janeiro."

GAIS en Stile, twee van de uitgenodigde Braziliaanse graffitikunstenaars, zijn via Nação, een graffiti crew in Rio de Janeiro, verbonden aan het Projeto Queto. In 2006 benaderde graffitikunstenaar Francisco da Silva van Nação daarom Caramundo om een cultureel project in Morro do Queto / Sampaio op te zetten en de favela daarmee een positieve impuls te geven. Nu, drie jaar later, heeft de Moro do Queto een eigen cultureel centrum waarin verschillende artistieke workshops worden gegeven, waaronder natuurlijk graffiti.

"In de favela's van Brazilië zijn kunst en cultuur nauwelijks aanwezig. Het enige vertier dat jongeren hebben is hun Baile Funk in het weekend of TV Globo met zijn eindeloze soaps. Met kunst proberen we jongeren te inspireren tot meer leren, lezen, onderzoeken wat er bestaat naast hun dagelijkse sleur. Onder meer via de graffitiactiviteiten worden discipline en structuur opgebouwd. Jongeren leren bijvoorbeeld niet alleen graffititechnieken, maar ze komen ook in contact met kunst, cultuur en taal. In graffiti zijn letters belangrijk dus ook lezen en schrijven komen aan bod in de workshops. Stile bijvoorbeeld werkt in zijn graffiti alleen maar met letters en hij is hierdoor voor andere graffitikunstenaars een vraagbaak geworden, zelfs in het buitenland", zegt Piket.

Projeto Queto wordt gefinancierd door NCDO Building Bridges.