Christopher Cozier: "Mijn schetsboekjes zijn mijn atelier geworden"

maart 2009 -

Christopher Cozier (1959) is beeldend kunstenaar uit Trinidad, het Caribische eiland dat tegen Venezuela aan ligt. Doordat hij meermalen in het buitenland verbleef is hij zijn thuisbasis anders gaan zien. Begin jaren negentig trok hij naar de Nederlandse Antillen. In 2001 nam hij deel aan de tentoonstelling Arte di nos eta in Rotterdam.

image

The Castaway door Christopher Cozier, detail uit de serie ‘Tropical Night’

Coziers werk kenmerkt zich door een sterk engagement met de postkoloniale Cariben. "Trinidad is altijd een maatschappij van migranten geweest. Vóór Columbus waren hier vele indiaanse stammen aanwezig. De wereld heeft dan wel een premodern beeld van onze regio, maar de geboorte van het modernisme speelde zich mede hier af: internationale betrekkingen, handel enzovoorts. De steden zijn ontworpen als tropische ruimte en de bewoners liepen niet altijd mee in die verhaallijn, eerst waren ze slaaf, later koloniaal subject en nu  burger."

In zijn installatie Cross Currents (2001) voert hij twee van deze personages op. In een driehoek op de vloer staan talloze vlaggetjes in blokjes hout geprikt met daarop prenten van de runaway slave en de briefcase man. De slaven rennen alle kanten op; de moderne mannen kiezen eensgezind voor dezelfde richting. Tekenen heeft voor deze veelzijdige kunstenaar een aparte betekenis. "Tekenen is voor mij een vorm van speculatie, van potentieel. Mijn schetsboekjes zijn mijn atelier geworden, omdat ik zo veel reis. Toen een curator er een tentoonstelling mee wilde maken, was dat heel verwarrend. Mijn privégedachten kregen een publiek leven."

Naast zijn beeldende werk is Cozier redacteur van het kritische Caribische tijdschrift Small Axe, dat cultuurpolitieke hoop een nieuw gezicht wil geven. Ook is Cozier verbonden aan de universiteit van Trinidad en Tobago. Zijn opdracht daar is het schrijven van een tekst, getiteld Looking back. Kernvraag is: "Wat is de waarde van mijn perceptie?" Het wordt een analyse van werk van zijn oudere eilandgenoten, met een hedendaagse wereldse blik, maar ook met oog voor het verleden.

Christopher Cozier was in Nederland op uitnodiging van het Prins Claus Fonds en hij presenteerde zijn werk in de setting van Café Curiosité, georganiseerd door de SICA