Indringende beelden verdwenen kinderen bij Ilán Lieberman

oktober 2009 -

De tentoonstelling Niño Perdido (Verloren Kind) van de Mexicaanse kunstenaar Ilán Lieberman opende 13 oktober 2009 in de galerie van het Prins Claus Fonds in Amsterdam. Op het eerste gezicht lijkt het alsof je naar 75 fotoportretten kijkt van verdwenen kinderen in Mexico Stad. Bij betere bestudering blijken de gezichten minitieus te zijn nagetekend met pen op papier. Hier is een kunstenaar aan het werk die daadwerkelijk in zijn onderwerp heeft willen kruipen. Sommige beelden zijn haarscherp, andere wazig en onduidelijk. Maar altijd is de tekening een exacte replica van het origineel, waardoor de afbeelding een gedenkteken wordt van het verloren kind.

Beeld uit Niño Perdido, (c) Ilán Lieberman

"Mijn betrokkenheid bij het thema van de verdwenen kinderen is iets wat mij al vanaf mijn jeugd bezighoudt. Ik herinner mij dat er vroeger altijd een item op televisie was, tussen de kinderprogramma's door, waar familieleden foto's van hun verdwenen kinderen konden laten zien in de hoop dat zij zouden worden teruggevonden. Dit item wordt tot op de dag van vandaag uitgezonden", zegt Lieberman.

"Sinds een aantal jaar ben ik begonnen om gefotokopieerde portretten van verdwenen kinderen uit kranten en metrostations te verzamelen. Deze beduimelde en kwalitatief slechte afbeeldingen, die bovendien vaak vergezeld gaan van schaarse en gebrekkig geformuleerde informatie, staan voor mij symbool voor de trieste verlatenheid die het onderwerp van de verdwenen kinderen omringt. Ik kon daarom niet veel anders dan proberen om de portretten met behulp van een loep en later met een microscoop te 'herscheppen'. Via het gebruik van verfijnde potloden heb ik zo letterlijk puntsgewijs het offset-raster van de afbeeldingen gekopieerd."

Het monnikenwerk van Lieberman doet bijna ouderwets aan. De werken brengen een zekere vertraging en rust teweeg die ruimte schept voor overpeinzingen. "De relatie tussen sociaal-economische ontwikkeling en een ontwikkeld persoonlijk bewustzijn is voor mij essentieel. Eén van de centrale gedachten in de tentoonstelling Niño Perdido is de identificatie die de tekeningen tussen toeschouwer en het afgebeelde kind teweegbrengen. Hopelijk ontstaat er hierdoor een welliswaar kortstondige, maar indringende verhouding tussen beiden die het verlies van een dierbaar kind betekenis geeft en daardoor enigszins kan verlichten", zegt Lieberman.