ArtEast en Cascoland, 'de echte kunstenaars van Kirgiziƫ'

september 2009 -

''Je hoeft alleen maar met andere ogen te kijken en alle dingen beginnen te veranderen, stereotypen storten in.'' Aan het woord is Bermet Borubaeva, student aan de School of Contemporary Arts in Bishkek, Kirgizië. Twaalf studenten uit Kirgizië en zes kunstenaars van het Nederlandse Cascoland presenteerden hun 'interventies in de publieke ruimte' tijdens Boom-Boom, de vierde International Contemporary Art Exhibition in Bishkek, in augustus 2009.

image

Ondergrondse-interventie van Nargiz Chynalieva en Oksana Kapishnikova

Het kunstenaarscollectief ArtEast uit Kirgizië ging in januari van start met de School of Contemporary Arts. Muratbek Jumaliev van ArtEast: ''Een van de doelstellingen was om te ervaren hoe kunst functioneert in de publieke ruimte, door interventies met publieksparticipatie. Op dit terrein heb ik geen ervaring. Daarom hebben we Cascoland uitgenodigd een workshop te geven.''
''We hebben geprobeerd de studenten te laten zien hoe je kunt communiceren met je publiek,'' zegt Roel Schoenmakers van Cascoland. ''Bij een schilderij of beeld is de communicatie eenrichtingsverkeer. Bij het werken in de openbare ruimte, met publieksparticipatie, is het veel directer. Het publiek reageert ter plekke op de kunstenaar en het werk.''

Maksat Bolotbekov en Nazgul Kuvatbekova drukten T-shirts voor het publiek. Schoenmakers: "De week ervoor waren er presidentsverkiezingen geweest met in feite maar één kandidaat: de zittende president. Overal zag je billboards en T-shirts met 'Bakiev, de echte president'. Tijdens de interventie kon je je naam op een T-shirt laten drukken in dezelfde typografie als de presidentiële campagne. Met eronder 'de echte ...........', dat kon je persoonlijk invullen. In ruil hiervoor moest je iets persoonlijks achterlaten bij de studenten. Dagen later zagen we nog mensen met de T-shirts door de stad lopen.”

De interventie van Nargiz Chynalieva en Oksana Kapishnikova speelde zich af in de ondergrondse. Nargiz Chynalieva: "Zelfs een ondergrondse passage, een gezichtsloze ruimte, kan een plaats worden waar hedendaagse kunst zich afspeelt. Mensen die er al tientallen jaren werkten, kregen een besef van hun belang en van de betekenis van de plaats waar ze het grootste deel van hun tijd doorbrengen. Het was een vorm van erkenning voor hun werk al die jaren."

Schoenmakers: "De reacties van het publiek waren heel direct en eerlijk, divers en onverwacht. Heftige emoties, van kwaadheid omdat we binnen een moslimcultuur een vrouw afbeeldden bij het koeien melken, tot blijdschap, mensen met tranen in hun ogen omdat ze het fantastisch vonden. Honderden mensen hebben de publieke ruimte die zij dagelijks gebruiken die dag op een andere manier beleefd".

The School for Contemporary Art in Kirgizië wordt gesteund door ArtsCollaboratory. Nomadicity van Cascoland is tot 18 oktober 2009 te zien in Nederland tijdens Trailer-Park op het Kunstfort bij Vijfhuizen.