De kunsten staan lang niet altijd hoog op de politieke agenda in Afrika, Latijns-Amerika en Azië. Toch erkennen steeds meer regeringen het belang van cultuur op zich en in relatie tot sociale en economische ontwikkeling. Deel twaalf van een serie over het cultuurbeleid van niet-westerse landen.

Senegal

januari 2006 -

De befaamde dichter en filosoof Léopold Sédar Senghor leidde Senegal in 1960 naar de onafhankelijkheid. Sindsdien speelt het land een belangrijke rol in de West-Afrikaanse kunsten, met de kunstbiënnale Dak’Art, musici als Youssou N’Dour en het ruim dertig jaar oude Gorée Diaspora Festival.

Het Nationale Plan voor de Ontwikkeling van Cultuur (Le Programme National de Développement de la Culture, PNDC), dat in 2005 door het Ministerie van Cultuur en Historisch Erfgoed werd gelanceerd, berust op twee principes: eenheid en diversiteit. Cultuur is een  nationaal en regionaal bindmiddel. Tegelijkertijd erkent Senegal het belang van culturele diversiteit in een globaliserende wereld. Het ministerie beoogt de culturele sector te versterken, het erfgoed te behouden en Senegal als cultureel knooppunt in Afrika te promoten. Het nationale cultuurplan kent een gedecentraliseerde aanpak: de lokale cultuurkantoren zijn belast met de uitvoering en het opzetten van culturele activiteiten in hun regio.

Behalve het nationale cultuurplan zijn er de grands projects culturels du Chef de L’Etat waar president Me Abdoulaye Wade zich over ontfermt, zoals de bouw van een nationaal theater en een kunstacademie in de hoofdstad Dakar. Ook de oprichting van een Museum voor Zwarte Beschavingen (Musée des Civilisations Noires), een oude wens van Senghor, behoort tot de presidentiële projecten.

Belangrijk Senegalees erfgoed vormt het voor de kust gelegen slaveneiland Gorée. Niet alleen is er het Gorée Instituut gevestigd, een onderzoeksinstituut dat in 1992 werd opgericht na de historische ontmoeting tussen het in apartheid Zuid-Afrika verboden ANC en progressieve blanke Afrikaners. Tevens is er sinds september 2003 het Gorée Almadies Memorial in aanbouw, ontworpen door de Italiaanse architect Ottavio di Blasi. Het futuristische cultureel centrum, een eerbetoon aan de miljoenen Afrikanen die slachtoffer werden van de slavenhandel,  bestaat uit een documentatiecentrum, concertzalen en kunstgaleries.