Een eigen bedrijf starten? Dat doe je niet zomeer 'even'. Het is belangrijk dat je je goed voorbereid. Wat wil je doen? Welke dingen wil je gaan ondernemen? Wat is je doel? Ontzettend veel dingen die belangrijk zijn om uiteindelijk te gaan starten. Wij geven je een aantal tips die je kunnen helpen bij het starten van je eigen onderneming.
Een goed plan met een financieel oog
Een heldere visie op het benodigde startkapitaal, de verwachte kosten en de opbrengsten zijn belangrijke pre-market voorwaarden. Daarom is het belangrijk dat u een duidelijk beeld heeft van het benodigde startkapitaal, de verwachte kosten en opbrengsten. Veel beginners durven dit echter verkeerd aan te pakken. Het is te gemakkelijk voor hen om te veronderstellen dat hun verkoop alle gemaakte kosten zal dekken.
De juiste spullen om te beginnen
Wanneer je een eigen bedrijf wilt starten is het slim om met een startkapitaal een aantal dingen aan te schaffen. Denk bijvoorbeeld aan een laptop. Je hoeft een laptop niet altijd nieuw te kopen. Ga bijvoorbeeld voor een Lenovo Refurbished. Daarnaast kan je denken aan bijvoorbeeld een bureau, bureaustoel en natuurlijk een eigen kantoor.
Bedrijfsnaam
Hoe zou u uw bedrijf willen noemen? Een goede bedrijfsnaam moet pakkend, herkenbaar en gemakkelijk te onthouden zijn. Heb je de perfecte naam al gevonden? Registreer dan direct de domeinnaam. Veel potentiële klanten checken de website van een leverancier voordat ze een aankoop doen. Heb je het niet? Dan loop je direct achter op je concurrenten. Tegenwoordig kunnen de meeste ondernemers niet meer zonder een website. Het is uw visitekaartje. Een bijkomend voordeel is dat u direct professionele e-mailadressen kunt aanmaken. Als je een eigen website wilt hebben, heb je zeker een domeinnaam nodig. Vervolgens kies je een hostingprovider en begin je met het vullen van je website.
Inschrijven bij de KVK
Als startende ondernemer profiteert u van bijzondere fiscale voordelen. Daarom moet u zich ook als beginnend ondernemer inschrijven bij de Belastingdienst. Dit kan eenvoudig tegelijk met uw inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Meer hoeft u niet op te geven, de KvK stuurt uw gegevens naar de Belastingdienst. U ontvangt dan een btw-nummer dat u op uw factuur moet vermelden en een btw-nummer om deel te nemen aan uw btw. Vroeger was het een nummer, maar aangezien hier het BSN wordt afgehandeld, is het mogelijk dat er persoonsfraude mee aan de hand is. Goed om te weten: de Belastingdienst wil op termijn weer verbinding maken met één nummer.