De zomer staat voor de deur en dat betekent lekker weer en veel mensen die het terras opzoeken, ben jij er klaar voor? Het is natuurlijk belangrijk om de standaard voorbereiding te doen. Je wilt namelijk je gasten zo goed mogelijk voorzien van de lekkerste drankjes en de het beste eten! Maar hoe bereid je jouw horecazaak nou perfect voor, voor aankomende zomer? Dat gaan we je vertellen in dit artikel.
Alle meubels in orde?
Het is slim om eerst al je stoelen, tafels, barkrukken etc. langs te lopen. Je wilt namelijk niet dat men op een kappote stoel gaat zitten of aan een kapotte tafel. Zorg ervoor dat je het dubbel checkt zodat je dit niet meer hoeft te doen terwijl je gasten er al zijn. Vervolgens is het belangrijk om te kijken of alles rondom je bar, de deuren en ramen goed zitten zodat men zich niet lelijk kan bezeren. Check daarbij ook altijd je toiletten of alles werk.
De juiste machines in huis?
Zorg er in eerste instantie voor dat je alle machines goed schoongemaakt hebt en check of ze het nog allemaal naar behoren doen. Heb je een ijsblokjesmachine? Zorg dan dat je deze goed checkt na de winterperiode. Heb je geen ijsblokjesmachine? Dan is het slim om deze aan te schaffen, zeker voor in de zomer is dit een must-have. Daarnaast wil je natuurlijk dat je al jouw service snel en gemakkelijk kan afwassen. Zorg er daarom voor dat je een spoeler hebt staan.
Personeel
Personeel is natuurlijk een van de belangrijkste factoren in jouw horecazaak. Je wilt namelijk al jouw gasten goed kunnen bedienen zonder dat ze te lang moeten wachten. Zorg er daarom voor dat je een goede ploeg aan personeel hebt die jou kan ondersteunen. Zorg ervoor dat je genoeg personeel hebt zodat je ten alle tijden personeel kan oproepen wanneer dit nodig is. De lente is de uitstekende periode om nieuw personeel in te werken. Het is vaak nog niet zo druk en daardoor een mooie instap voor nieuw personeel. Wanneer dit goed gaat zijn ze helemaal klaar voor de zomerperiode. Wees er van bewust dat jouw personeel ook ontspanning nodig heeft na een lang werkdag die tot laat doorging. Probeer daarom een overcapaciteit aan personeel te verzamelen. Hiermee zorg je ervoor dat je personeel gemotiveerd blijft en dat jouw klanten dus altijd tevreden zullen blijven. Hoe beter de service, hoe gelukkiger de klant!